– Det er stort. Jeg ble faktisk litt rørt, sier Magnhild Meltveit Kleppa, fylkesmann i Rogaland.
Vi har akkurat sett at 1100 kilo dynamitt har sprengt seg gjennom 2,5 meter med solid stein i Ryfylketunnelen, 250 meter under havet. Nå kan man, i teorien, gå tørrskodd fra Strand i Ryfylke til Stavanger på Nord-Jæren.
I 2012 var Kleppa samferdselsminister og primus motor i å få vedtatt gigantprosjektet Ryfast.
– Dette vil bety nye muligheter i Ryfylke. Vi kommer til å få se en oppblomstring nå om et par år, der flere unge vil bosette seg i Ryfylke, og flere bedrifter etablere seg der, sier hun.
Verdens lengste, største og dypeste
Ryfylketunnelen, som er en del av Ryfast, blir verdens lengste og dypeste undersjøiske vegtunnel når den åpner i 2019.
Ryfast er også Norges største vegprosjekt noensinne, med en prislapp på nærmere 10 milliarder kroner. Da er også Eiganestunnelen, som går under deler av Stavanger, medregnet.
– Det er verdt det. Veldig mange betaler i dag bompenger, for de betaler på ferjene, og det er ingen utsikter til gratis ferje, så dette er en god investering, sier Kleppa.
Statssekretær i samferdselsdepartementet, Tom Cato Karlsen (Frp), fikk æren av trykke på knappen som utløste sprengladningen. Han påpeker at Ryfast vil gjøre at Strand blir som en bydel i Stavanger.
– Prosjektet kommer til å gi en betydelig innsparing på reisetid, og kommer til å knytte regionen på denne siden av fjorden mye tettere sammen med Stavanger, sier Karlsen.
Finansieres med bompenger
Frp-politikeren er fullt klar over at det rekorddyre prosjektet hovedsakelig skal finansieres med bompenger.
– Bilister betaler i dag i overkant av 100 kroner på ferja – og det er prisen som også blir lagt til grunn for passering i Ryfast, sier han.
Prosjektleder for Ryfast i Statens vegvesen, Gunnar Eiterjord, synes også, ikke overraskende, at dette er en stor dag.
– Noen uforutsette ting har oppstått underveis i arbeidet med Ryfast, men i sum har det gått rimelig etter planen, sier han.
- LES OGSÅ: Blei klemt under gravemaskinskuffe