– Vi vil få en dobling, og mer enn en dobling, av arealet. Både ankomst på utland, som er den største flaskehalsen i dag, og innland vil bli utvidet og få helt endret utseende, sier direktør Leif Anker Lorentzen ved Stavanger Lufthavn.
Brikkene begynner å falle på plass for Avinor-ledelsen på Sola. Utvidelsen skal komme mot parkeringshusene med nye store ankomst og avgangshaller.
- Les også:
- Les også:
Terminalbygget blir helt nytt, med nye butikkgater, restaurant og kafeområder. Her blir det fasader med mye tre og glassflater.
- Les også:
- Les også:
– Vi ønsker jo og å vise fram regionen og ha en arkitektur som folk kan kjenne seg igjen i. I tillegg ønsker vi å ha fokus på lokal mat, kortreist mat, og å vise fram den flotte regionen vår, sier Elisabeth Strømstad, som er sjef for forretningsutvikling på flyplassen.
Arbeidet med første byggetrinn til en halv milliard kroner er allerede i gang. Deretter kommer to byggetrinn til. Totalt skal nye Stavanger lufthavn koste 1,5 milliarder kroner.
- Les også:
– Vi starter så smått nå på nyåret, så vil vi ha hovedtrinnet for ankomstområdene ferdig til 2018, sier Lorentzen.