NRK Meny
Normal

Charter-trafikken går kraftig ned

På landsbasis reiser 70.000 færre på chartertur, sammenligna med i fjor. Fra Stavanger har chartertrafikken hatt en tilbakegang på 25 prosent.

Kypros, Agia Napa

Sydenlivet frister fortsatt, men færre av de reisende fra Sola vil reise med charter.

Foto: Andreas & Amelia Lönngren Widell

– Trenden er at publikum ønsker større valgfrihet. De vil sy sammen sine egne reiser i større grad enn tidligere, sier lufthavnsjef ved Stavanger lufthavn, Leif Anker Lorentzen.

Den kraftige nedgangen i charterreiser forklarer han med at rutetilbudet er langt større nå.

– En dreining er naturlig å forvente. Samtidig må vi nok innse at chartermarkedet vil kunne variere fra år til år, uten at vi helt entydig kan forklare årsaken til det, sier han

Leif Anker Lorentzen

Avinors lufthavnsjef Leif Anker Lorentzen mener flyselskapene følger markedet for feriereiser til utlandet fra Stavanger ganske tett.

Foto: Kaj Hjertenes / NRK
Reidar Mykletun

Professor i reiseliv ved UiS, Reidar Mykletun.

Foto: Eirik Gjesdal / NRK

I månedene januar, februar, mars og april 2014 dro til sammen 41 000 charterpassasjerer fra Stavanger lufthavn. Det er hele 25 prosent færre enn i den samme perioden i fjor.

Charterturistene svikter over hele landet. Tall fra Avinor viser at 550 000 personer fylte charterflyene fra norske flyplasser i 2013. Denne vinteren var tallet redusert til 481 000 passasjerer.

– Reisetrender kommer og går

Reiselivsprofessor Reidar Mylketun har ikke noe godt svar på hvorfor det er slik.

– I reiselivets historie er det slik at ting kommer og går. Hele byer kan dø ut fordi de reisende taper interesse for det. Det skjedde med flere byer i Sør-England fordi engelskmennene begynte å reise til Spania i stedet, sier Mykletun.

– IT-kompetansen kan være en årsak. Folk kan sitte på PC'en og designe sin egen ferie på nett, legger han til.

– Noen færre vinterreiser

De store reiseselskapene har også registrert nedgangen i charterturister. De tror imidlertid ikke den vil fortsette.

– Når det gjelder Star Tour-reiser fra Sola, så ser vi ingen nedadgående trend, selv om vi hadde noen færre vinterreiser sist vinter sammenlignet med året før, sier Kirsti Irgens Ertsås i Star Tour.

Hun legger til at selskapets reisetilbud alltid tilpasses etter etterspørselen, men at Star Tour neste vinter er tilbake på nivå med årene før.

Sol og strand

Star Tour hadde færre vinterreiser fra Sola til syden-destinasjoner denne vinteren enn vinteren før.

Foto: Lier, Gunnar / SCANPIX

Avinor tror derimot at denne endringen i folks reisemønster vil være varig.

– Vi forventer at det blir slik de neste årene, men med årlige variasjoner. Andre forhold spiller også inn, som selve tilbudet. Det som blir lagt ut som charterreiser, de destinasjonene de har og de pakkene de tilbyr, vil nok appellere i forskjellig grad til forskjellige grupper i årene som kommer, mener Lorentzen.

Veksten på Sola flater ut

Nedgangen i chartertrafikken er så kraftig denne vinteren at passasjerveksten Sola har opplevd de siste årene har stanset opp. Det er en viss økning i rutetrafikken, men den klarer bare så vidt å demme opp for charternedgangen.

Vinteren 2013 økte passasjertallet på Sola samlet med 8,6 prosent. I år er økningen redusert til 0,6 prosent.

Lufthavnsjefen mener likevel at charter-svikten ikke vil få noen umiddelbare følger for flyplassen på Sola.

Flyplassen i Alicante.

Alicante er et av reisemålene med direkte flyforbindelse fra Sola.

Foto: Privat

– I april har vi en oppsving igjen på utland som er i tråd med våre forventninger. Vi har også hatt en større vekst på innland enn vi har forventet. Under ett så tror vi at 2014 vil gi en økning i utenlandstrafikken, sier lufthavnsjef Lorentzen.

Flere rutefly til utlandet

Lufthavnsjefen mener at vekst i tilbudet av ruteflyginger vil kompensere for en eventuell fortsatt nedgang i tallet på charterreisende.

– Vi får jevnt og trutt et større tilbud. Det gjelder både til typiske feriedestinasjoner i Europa, men det gjelder og et bedre tilbud over de store flyplassene i utlandet for å komme videre ut. Totalt sett tror jeg dette markedet, både i Norge og i Stavanger-regionen spesielt, blir fulgt ganske tett av flyselskapene, sier Lorentzen.