NRK Meny
Normal

Sydenturene dine gir rekordstor utenlandstrafikk fra Sola

Nesten to millioner passasjerer reiste fra Sola til utlandet i fjor. Fritidsreisende og arbeidsinnvandrere står bak storparten av trafikkøkningen.

På vei ut fra «Ankomst utland» på Sola

Nesten to millioner passasjerer reiste fra Sola til utlandet i fjor.

Foto: Ruth Siri Espedal / NRK

– Vi har hatt en spesielt god utvikling på de rutene som går til mange nye destinasjoner og fritidsdestinasjoner. De gjelder og de rutene som går østover der vi har fått en del arbeidsinnvandring, sier lufthavnsjef Leif Anker Lorentzen i Avinor på Sola til NRK.

Til sammen 1,93 millioner passasjerer reiste til og fra utlandet via Stavanger lufthavn på Sola i 2013. Det er 250 000 flere enn året før.

Lorentzen forteller at utenlandstrafikken over Sola har vokst med nesten femti prosent de siste tre årene.

Leif Anker Lorentzen

Lufthavnsjef Leif Anker Lorentzen i Avinor på Sola tror på fortsatt vekst i utenlandstrafikken på flyplassen.

Foto: Kaj Hjertenes / NRK

– Fritidsdestinasjoner er blitt arbeidsdestinasjoner

Den store økningen skyldes først og fremst trafikken til de reisemålene som Avinor kaller «point to point». Det er først og fremst byer i Øst-Europa og rundt Middelhavet som har direkte flyruter fra Sola.

I utgangspunktet er det folk som skal på ferie som fyller flyene til og fra Alicante, Malaga, Split og Larnaca. Bare til Alicante reiste 55 000 passasjerer fra Sola i fjor.

Flyplassen i Alicante.

55 000 passasjerer reiste fra Sola til flyplassen i Alicante i Spania i 2013.

Foto: Privat

Ferietrafikk var også utgangspunktet for flyvningene til de polske byene Krakow, Katowitze og Gdansk og den litauiske hovedstaden, Vilnius. Nå er det stadig oftere arbeidsinnvandrere og deres familier og venner som er passasjerer om bord i flyene til og fra Øst-Europa.

– Dette er fritidsdestinasjoner som er blitt til arbeidsdestinasjoner, sier Lorentzen.

42 prosent økning til Middelhavet og Øst-Europa

Til sammen 650 000 passasjerer reiste til og fra «point to point»-destinasjonene via Stavanger Lufthavn i fjor. Det er en trafikkøkning på hele 42 prosent.

De viktigste point to point-reisemålene fra Sola:

  • 1. Aberdeen i Skottland
  • 2. De polske byene Krakow, Katowitze og Gdansk
  • 3. Alicante i Spania

Aberdeen hører også med blant disse reisemålene. Oljevirksomheten fører til at hele 165 000 passasjerer tok luftveien fra Sola til den skotske byen i 2013.

Ny rute til Paris

Til sammenligning økte trafikken til det Avinor kaller de store HUBene, London, Amsterdam, Frankfurt og København med bare 9 prosent i fjor. 925 000 passasjerer var om bord i flyene til storbyene.

De viktigste storby-reisemålene fra Sola:

  • 1. Amsterdam i Nederland
  • 2. London i England
  • 3. København i Danmark

Avinor tror den nye ruten til Paris , som åpner 1. april, vil bidra til økning i trafikken fra flyplassen på Sola til de europeiske storbyene.

Den store veksten i fritidsreiser med rutefly går ut over chartertrafikken fra Sola. Den reduseres stadig. I fjor reiste rundt 350 000 passasjerer med charterfly til og fra Sola.

Avinor vil øke kapasiteten

Lufthavnsjefen tror på fortsatt vekst i utenlandstrafikken på Stavanger lufthavn i 2014.

– Det blir et spennende år. Vi får noen nye ruter, har fått noen allerede. Det vil nok påvirke bildet. Ellers er lufthavnen en speiling av det som foregår i regionen. Dersom det er stor optimisme og høy aktivitet, så vil det vise på våre tall. Vi har forventninger om fortsatt vekst på utland, sier Lorentzen.

Kø på Sola flyplass

Veksten i utenlandstrafikken på Sola de siste tre årene har vært på nesten 50 prosent. Det har noen ganger avslørt flaskehalser og problemer på flyplassen.

Foto: Kirsti Wilhelmsen / NRK

Han mener at flyplassen på Sola er i stand til å takle det kraftige oppsvinget i utenlandstrafikken.

Les også: Slutt på kiss and fly, nå skal de ta bussen

– Vi har kontinuerlige prosjekter på gang for å øke kapasiteten. Det er det som er hovedfokuset for oss, få tilstrekkelig kapasitet slik at passasjerene føler at flyplassen er i stand til å håndtere trafikken, sier lufthavnsjefen.

Han innrømmer at den veldige veksten i utenlandstrafikken de siste tre årene har avslørt flaskehalser og problemer på Sola.

– Vi har store prosjekter under planlegging nå. Vi håper at vi skal få investert tilstrekkelig til å få den kapasiteten vi trenger fortløpende, sier Lorentzen.