Hopp til innhold

Finanskrise kan gi billigere Ryfast

Prosjektledelsen for Ryfast henvender seg nå til utenlandske entreprenører, og håper ledig kapasitet kan få ned kostnadene.

Ryfast

Ryfast skal binde Ryfylket sammen med Hundvåg og Stavanger.

Foto: Grafikk: NRK

Den økonomiske krisen i Europa kan føre til at Ryfastprosjektet blir billige enn antatt. Gjennom å satse på utenlandske entreprenører kan prislappen bli mindre.

– Det er nok mange av dem som ikke nødvendigvis vil komme fra lokalområdet, selv om vi håper at lokale entreprenører og leverandører har vett til å bite fra seg i konkurransen og være med å gjøre oppgaver, sier fungerende prosjektleder, Gunnar Eiterjord til NRK.

– Håper på reservekapasitet

Gunnar Eiterjord

Gunnar Eiterjord.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

Han bekrefter at prosjektledelsen nå henvender seg til utenlandske entreprenører og håper ledig kapasitet kan få ned kostnadene.

– Årsaken til at vi appellerer til utenlandske entreprenører er at vi håper at det kan gi rimeligere priser. Dette fordi vi vet at det er reservekapasitet. Vi er bevisst på det, sier Eiterjord.

  • I morgen holder Statens vegvesen informasjonsmøte for norske entreprenører klokken 10:00 og for utenlandske entreprenører klokken 13:00.

Ryfast har sammen med ny Eiganestunnell en total kostnadsramme på 8 milliarder kroner.

– Det er det suverent største samferdselsprosjektet som har vært gjennomført i Rogaland, og det er meget stort i nasjonal sammenheng også, sier han.

Bekymret for Hundvåg

Ryfast er det største transportprosjektet i regionen noensinne, og byggearbeidet starter om få måneder. For regionen handler det om trafikkløsninger, nye boliger, arbeidsplasser og enorme investeringer.

For beboerne i bydelen Hundvåg i Stavanger dreier det seg om anleggstrafikk, forurensing, bråk og bompenger. I går ble de forelagt de nyeste planene for prosjektet fra Vegvesenet. Spørsmålene var mange og skepsisen fortsatt stor.

– Jeg må si det at jeg synes den informasjonen vi fikk var mangelfull, og de har jo ikke detaljprosjektert alt. Jeg hadde trodd at de hadde kommet lengre, sier Helge Ramsfjeld.

Savner svar fra kommunen

– Jeg er litt misfornøyd med hele prosjektet, egentlig. Jeg bekymrer meg for Hundvåg. Vi vil ikke ha all den trafikken der ute, legger han til.

Kona hans, Hanne Ramsfjeld, var heller ikke fornøyd med informasjonen de fikk på møtet i går.

– Jeg synes at noen fra kommunen skulle ha vært her. På flere av spørsmålene våre svarte de kun at «det må kommunen svare på». Hva skal all massen på Buøy brukes til? Ingen fra kommunen var der og kunne svare på det. Det synes jeg var veldig dårlig, sier hun.

700 skal jobbe med Ryfast

Tunnel- og veiprosjektet som skal gi fastlandsforbindelse fra Ryfylke via Hundvåg og Buøy til Stavanger og ny Eiganestunnell, koster totalt 8 milliarder kroner. Prosjektet omfatter verdens største undersjøiske tunnel. Opp mot 700 personer vil jobbe på prosjektet på det meste.

Byggearbeidene starter allerede ved juletider og vil være i full gang på Hundvåg neste høst. Mange er urolige, og fungerende prosjektleder Gunnar Eiterjord har forståelse for at spørsmålene er mange.

– Jeg skjønner veldig godt at noen er usikre og lurer på ting, og så får vi prøve å forklare det på best mulig måte. Vi håper jo at når prosjektet er realisert har regionen fått seg et bedre transportsystem, sier han.

– Større protester tidligere

– De må få lov til å lufte bekymringene sine. De fikk svar på hva som er vedtatt og hvilke planer som er på bordet, sier Egil Olsen.

Han er leder i bydelsutvalget på Hundvåg, og forteller at det har blitt holdt mange informasjonsmøter om Ryfast i bydelen tidligere.

– Vi har hatt ganske mange møter om Ryfast i bydelen, og temperaturen har vært mye høyere tidligere. I dag var det en søndagsskole i forhold. Det har blitt mye bedre nå, og jeg tror det blir en bra ordning, sier han.

Flere nyheter fra Rogaland