Hopp til innhold

Bompengene hans øker 300 prosent

Hvis verdens lengste veitunnel, Ryfast, blir en realitet, må Hans Høie vurdere å flytte. Eller si opp jobben sin.

Hans Høie

Hans Høie og kona har flere ganger vurdert om de kan fortsette å bo og jobbe som i dag hvis den 14 kilometer lange tunnelen mellom Strand og Stavanger erstatter ferjesambandet Høie pendler i i dag.

Foto: Mathias Oppedal / NRK

– Jeg sliter med å akseptere dette. Det blir så fryktelig lang vei for meg å kjøre, sier Hans Høie, som bor i Forsand kommune, men jobber i Sandnes kommune (se kart).

Ryfast

Tunnelen skal gå fra Stavanger Strand, og blir 14 kilometer lang.

Foto: Grafikk: NRK

I dag betaler han 64 kroner for tur-retur med ferje og bruker 40 minutter til jobb. Når Ryfast kommer, må han betale minst 200 kroner (sats er ikke endelig bestemt).

Med litt trafikk kan reisetiden bli opptil dobbelt så lang.

14 kilometer lang tunnel

– Det verste er likevel de voldsomme bompengene som kommer til å komme. Det er en stor kostnad, for både småbarnsfamilier og arbeidstakere ellers, mener Høie, som jobber som kjøttskjærer hos Fatland Jæren.

Mange i Rogaland jubler for at samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa og resten av regjeringen har gitt klarsignal til Ryfast, den undersjøiske tunnelen mellom Stavanger og Strand kommune.

Artikkelen fortsetter under kartet.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Solbakktunnelen, som barnet skal hete, skal gå fra Hundvåg i Stavanger til Solbakk i Strand, og blir 14 kilometer lang. Idet den åpner, forsvinner ferjesambandet Lauvik-Oanes, som Høie og mange andre fra Forsand bruker daglig.

– Utgiftene øker med 300 prosent

Også ferjesambandet Stavanger-Tau blir borte, men mange av pendlerne der får ikke den samme reisetidsøkningen som Lauvik-Oanes-pendlerne får.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Hans Høies ferjebillett fra Lauvik til Oanes

Ferjebilletten til Hans Høie. Gjennom Ryfast må han betale minst 200 kroner i bompenger.

Foto: Mathias Oppedal / NRK
Ole Tom Guse

Ole Tom Guse.

Foto: KrF, Olav Eggebø Aanonsen

Den innbitte Ryfast-motstanderen Ole Tom Guse, ordfører i Forsand, som har kjempet både mot tunnelen og for å opprettholde ferjeforbindelse over Høgsfjorden, mener samferdselsministeren tåkelegger tallene.

– Hun glemmer at det finnes to ferjesamband som blir erstattet av Ryfast. For dem som brukes Lauvik-Oanes blir det en utgiftsøkning på over 300 prosent økning, sier han

– Vil at ungene skal fullføre skolen

Hans Høie, og flere i samme situasjon som ham, synes folk i Forsand har blitt behandlet dårlig i planprosessen. Han vil helst fortsette å pendle med ferje.

– Da kan de bare ha Ryfast, sier han.

Artikkelen fortsetter under videoen.

Video Aksjon mot strata

VIDEO: I desember i fjor demonstrerte nærmere 400 personer protesterte mot fastlandsforbindelsen til Ryfylke, Ryfast.

Han er ikke sikker på om det lar seg gjøre at han og familien lever livet sitt slik de gjør i dag dersom Ryfast kommer. Det hele kan ende med at han slutter i jobben, eller at de flytter.

– Jeg og kona har tatt den vurderingen ganske mange ganger. Men vi vil at barna skal fullføre skolen, og så får vi vurdere dette etterpå, sier han.