Hopp til innhold

- De som har lavest inntekt vil merke det mest

Fremskrittspartiet vil ikke akseptere at ansatte på på Forus blir tvunget til å betale for parkering. Forslaget vekker heller ikke bare begeistring i Samferdselsdepartementet.

Pål Morten Borgli

Pål Morten Borgli (Frp) mener tvungen parkeringsavgift sterkest vil ramme dem som tjener minst.

Foto: Anders Fehn / NRK

– Jeg synes vi må slutte å fremstille de som kjører til og fra jobb på Forus som et problem. Det liker jeg ikke. En avgift er ofte en ting som brukes for å straffe folk for et eller annet.

Det sier varaordfører Pål Morten Borgli (Frp) i Sandnes om Stavanger vil utrede rushtidsavgift .

Samferdselsdepartementet har sendt «Lov om kommunalt pålegg om betalingsparkering» (Parkeringsloven) ut på høring. Høringsfristen er ute, og nå behandles lovforslaget i departementet. Regjeringen vil før sommeren legge frem lovforslaget om betalingsparkering på private arbeidsplasser.

Tvungen parkeringsavgift på Forus

Tvungen parkeringsavgift på Forus

– Vi må ha på plass gode kollektive ordninger

NRK fortalte mandag morgen at forslaget kan innebære slutt på gratis parkering for blant andre dem som jobber på Forus.

Fremskrittspartiet mener den tvungne parkeringsavgiften vil ramme de svakeste.

Les også: Stavanger vil utrede rushtidsavgift

Les også: – Må innføre tøffe trafikktiltak

– Det er de som har lavest inntekt som vil merke det mest. Det fører jo til at vi som jobber på Forus må be om å få tilsvarende mer i lønn, og økte lønnskostnader er det siste denne regionen trenger, mener Borgli.

Han peker på følgende løsninger for køproblemer på veiene på Nord-Jæren.

– Vi må løse det ved å dimensjonere veinettet noe bedre. Så må vi ha på plass gode kollektive ordninger. Får vi det på plass først, så tror jeg folk er mer enn villige til å bruke det, sier Borgli.

Forus mot Jåttå og Gandsfjorden
Foto: Øystein Otterdal/NRK

– Vi tror ikke folk flest synes noe om dette

Fremskrittsparti-politikeren lover kamp mot forslaget om betalt parkering for ansatte.

– Vi kommer til å intensivere aksjoner for bilister og de som kjører til jobb. Det kommer vi til å gjøre hele våren og sommeren. Vi tror at folk flest ikke synes noe om dette, sier Borgli.

Bilkø

Fremskrittspartiet mener at gode kollektivtilbud og bedre veinett er det som skal til for å redusere bilkøene i Forus-området.

Foto: Kaj Hjertenes / NRK

Han mener at de lokale politikerne som ivrer for tiltak mot bilbruk på Forus ikke er spesielt flinke til å sette idealene sin ut i livet.

Les også: Ordførerne vil utrede rushtidsavgift, men ikke innføre avgiften

– Da vi sist hadde restriksjonene oppe til vurdering i styret for Forus Næringspark, kjørte jo alle styremedlemmene hver sin bil til møtet. Hvis vi skal forlange at en mor med to unger som skal i barnehage først og gjerne jobber som ingeniør på Statoil og begynner halv åtte skal ta bussen, så synes jeg jammen at vi kan forlange noe mer av oss selv, mener Borgli.

– Departementet har ikke tatt stilling

Statssekretær Geir Pollestad avviser at samferdselsdepartementet har bestemt seg for å innføre tvungen parkeringsavgift.

– Vi jobber med saken. Vi vurderer saken. Vi har ikke tatt stilling til saken ennå. Det er usikkert om dette blir lagt fram før sommeren eller ikke, sier Pollestad til NRK.

Geir Pollestad

Statssekretær Geir Pollestad i Samferdselsdepartementet sier det ikke er sikkert at forslaget om tvungen parkeringsavgift kommer opp i Stortinget før sommeren.

Foto: Stortinget

Pollestad ser og betenkelige sider ved forslaget om tvungen parkering.

– For Senterpartiet sin del er det ikke bare bare å skulle avgiftslegge privat grunn enten det er Statoil som eier den, om det er den lokale Mega-butikken eller om det er Kvadrat sin parkeringsplass, sier statssekretæren.

– Sterkt delte syn på forslaget

Pollestad viser til at det har vært svært delte syn på forslaget om tvungen parkeringsavgift.

– Vi er opptatt av at høringer skal være reelle. Da må vi ta oss tid til å se på de innspillene som har kommet. Næringslivet var i all hovedsak negative til dette. Noen kommuner var positive, andre var negative, sier Pollestad.

De tre kommunene i Forus-området Stavanger, Sandnes og Sola har så langt ulike holdninger til forslaget. Det mener Pollestad kan være et problem.

– Det nytter jo lite om folk derfra kjører lengre for å handle. Det er fint å reise fra Stavanger ut til Jæren. Det bør flere gjøre, men det skaper jo ikke mindre trafikk hvis det blir konsekvensen av at kun noen kommuner innfører dette, sier Pollestad.