Hopp til innhold

Bomringen støvsuger markedet for mini-elbil

Det er ikke bare vanlige elbiler som selger godt når det er bompenger i vente. Forhandlere av alternative transportmidler i Stavanger-området har lange ventelister.

Twizy

Bitte små elbiler, som egentlig er elektriske motorsykler med overbygg, selger godt i Stavanger-området før bomringen kommer. På bildet er en Twizy, som har toppfart på rundt 85 kilometer i timen, og dermed også kan kjøres på motorveien.

Foto: Joanna Bjerga / NRK

– Jeg er 75 år, og hadde virkelig tenkt jeg skulle få slippe å selge flere skutere og motorsykler nå. Men kundene står i kø, så jeg må nok fortsette litt til, sier Helge Stahl hos Scooter City i Stavanger.

Helge Stahl

Helge Stahl hos Scooter City i Stavanger.

Foto: Joanna Bjerga / NRK

Høsten 2018 åpner en ny bomring i og rundt Stavanger, som også gjør at bilistene må betale for å kjøre internt i kommunen. Akkurat som i Oslo-området har elbilsalget derfor toppet seg, og mange har begynt å tenke på alternative måter å slippe bompenger på.

Det er mange som har begynt å tenke på hvordan de skal unngå de høye bompengesatsene. Mopeder, elsykler, transportsykler og toseters mini-elbiler går unna hos alle forhandlerne NRK har vært i kontakt med.

Fire måneders ventetid

– Skuter er et godt alternativ. Du kommer deg rundt overalt, og i Stavanger kan du kjøre hele året. Du må bare sørge for godt regntøy og gode hansker, sier Stahl.

Helene og Snorre Gangsøy

Helene og Snorre Gangsøy bruker sin Twizy til og fra jobb. – Jeg synes faktisk den ser kul ut, sier Snorre Gangsøy.

Foto: Privat

Også de bitte små elbilene selger godt. Motorforum selger Twizy, en elektrisk motorsykkel med vegger og tak og plass til to personer. Twizy har solgt svært godt på Nord-Jæren, men fram til nå mest til eldre.

– Vi støvsugde markedet for Twizy-er rett før jul, og per i dag er det rundt fire måneders ventetid på den, sier selger hos Motorforum, Martin Rosseland.

Martin Rosseland, Motorforum Stavanger

Martin Rosseland hos Motorforum.

Foto: Joanna Bjerga / NRK

Småbarnsforeldrene Helene og Snorre Gangsøy, bosatt på Bogafjell utenfor Sandnes, er dermed ikke de typiske Twizy-eierne.

Ifølge dem er mini-elbilen det perfekte supplement til familiebilen. Hun har to mil til jobben, han nesten tre.

– Vi jobber begge turnus. Min mann som ambulansearbeider på Nærbø, og jeg i en avlastningsbolig i Stavanger. Det blir mye kjøring til og fra jobb til alle døgnets tider, og vi sparer enormt mye på å bruke Twizy-en i stedet for den andre bilen, sier Helene Gangsøy.

Godt salg den kaldeste uken

Også elsykkelforhandlerne melder om økt salg og interesse, også utenfor det som er typisk sykkelsesong.

Jan Arvid Haarr på sykkelcenteret på Sola

Jan Arvid Haarr Sykkelcenteret på Sola.

Foto: Joanna Bjerga / NRK

– Vi trodde det kom til å være helt dødt på de veldige kalde dagene i februar, men det var det overhodet ikke, sier Arvid Haar hos Sykkelcenteret på Sola.

I den aller kaldeste uken solgte de elleve-tolv sykler.

Det er hybrid-elsykler som koster mellom 20.000 og 30.000 kroner det går mest av.

Også hos Tommy Rasmussen, daglig leder på Elsykkel Senteret på Lura i Sandnes.

Tommy Rasmussen på Elsykkelsenteret

Elsykkelsenteret på Lura i Sandnes har verksted i tillegg til butikken. De har blant annet ansvaret for vedlikeholdet på bysyklene i Stavanger.

Foto: Joanna Bjerga / NRK

– Folk styrer unna de billigste syklene, og er mer opptatt av kvalitet og levetid, sier han.

– Tidligere var det den eldre garde som kjøpte elsykkel. Nå kjøper flere og flere småbarnsforeldre transportsykler, så de kan transportere barna, sier han.