NRK Meny
Normal

Bompengeøkning gir elbilbonanza

Høyere bomavgifter rundt Oslo presser opp prisene på brukte elbiler.

Daglig leder Tom Erik Moen ved Nissan-forhandler Birger N. Haug

Daglig leder Tom Erik Moen ved Nissanforhandler Birger N. Haug.

Foto: Jan-Erik Wilthil / NRK

– Vi får godt betalt for elbilene om dagen. Det er få som selger og mange som vil kjøpe, forteller daglig leder Tom Erik Moen ved Nissanforhandler Birger N. Haug som opplever rene bonanzatilstander på elbilsalget.

Disse bilene rammes av de nye avgiftene

Klarer ikke levere nok

Etterspørselen er så stor at bilprodusentene ikke klarer å levere nok. Lange ventelister på nye biler og økte bomavgifter får elbilprisene til å fyke i været på Østlandet.

– Når myndighetene øker prisene i bomringen så drastisk så vil det selvsagt ha en innvirkning på elbilsalget. Det vil rett og slett bli mer og mer lønnsomt for folk å skaffe seg elbil, forteller Moen. NRK har vært i kontakt med både Volkswagen-forhandler og KIA-forhandler som har samme oppfatning.

Teslaeiere får 42 ladepunkter - andre elbilister har tre

Høyre mener Tesla-kjøpere har råd til å betale avgift

Annonse Nissan Leaf, brukt fra 2015, selges 20000 kr dyrere enn for få mnd siden

Denne bilen er ifølge forhandleren 20.000 kroner dyrere i dag enn for bare få måneder siden.

Foto: Skjermdump / FINN.no

Forhandlere støvsuger nå markedet i Tyskland for å skaffe nok elbiler til norske kunder. Så langt i år er det solgt 32.000 elbiler i Norge. I oktober ble det solgt 2600 biler og hele 1000 av disse var bruktimporterte.

– De mest populære selges nå for langt høyere priser enn for bare få måneder siden, sier Moen som mener utviklingen går for fort.

Slik reagerte bilistene på bompengeøkningen

Store omstillinger

– Jeg er overrasket over hvor fort det går og jeg synes myndighetene har satt bransjen i en vanskelig situasjon. De gir så gode insentiver at folk løper mann av huse slik at bransjen ikke karer å omstille seg og levere de elbilene folk etterspør.

Elbilforeningen er ikke enig.

Christina Bu

Christina Bu fra Elbilforeningen mener bransjen bare må henge med.

Foto: Erlend Moe / NRK

– Da har de ikke fulgt godt nok med for dette har vært et tydelig signal i Norge i mange år og noe politikerne ønsker skal skje. Det jeg kan gi de rett i er at det går veldig mye fortere nå og at det krever noe med tanke på omstilling. Uansett må de levere hvis ikke blir de overkjørt av konkurrenter, sier generalsekretær i Elbilforeningen, Christina Bu.

Flere tusen bilister protesterte mot økt bomavgift