– Om det bare går to ferjer på fredagen så blir det krise. Det er et problem, sier Henning Liseth.
Han har kjørt lastebil opp og ned på E39 siden 1996, og vet hva det betyr når én av tre ferjer er ute av drift.
– Da er vi bare prioritert med én rekke her og resten er forbeholdt privatbiler.
Vegdirektoratet har jobbet med å få en reserveferje på plass og fra nyttår er det slutt på at den tredje ferjen over Boknafjorden er reserveferge i sambandet Halhjem-Sandvikvåg.
– En skal se Boknafjordsambandet og Bjørnafjordsambandet mer i sammenheng. Det vil bety at en vil kunne unngå de verste køene i Boknafjorden, sier Arne Bergsvåg (Sp), leder i samferdselsutvalget i Rogaland.
I tidsrom med spesielt mye trafikk skal Mortavika-Arsvågen prioriteres og beholde alle tre ferjene.
- Les også: Ordførere krever bedre ferjedekning over Boknafjorden
- Les også: Terje Halleland mener fergekøene blir kortere allerede neste år
Går utover Halhjem-Sandvikvåg
Vegvesenet jobber også med å ta i bruk Hanasand som reserveleie for Mortavika, slik at ferjene ikke trenger å gå fra Mekjarvik når uvær setter inn.
Fjord1 som drifter sambandene, er tildelt løyve for drift av Mortavika-Arsvågen og Halhjem-Sandvikvåg for 2017 og 2018. I 2019 kommer det en fjerde ferje. Det ser Bergsvåg frem til.
– Du kan fort oppleve å måtte stå over en ferje, selv midt i uken. Det er stort behov for å få på plass en ferje til.
Baksiden av medaljen er at sambandet Halhjem-Sandvikvåg nedprioriteres.
– Det klart det kan bli frustrerende for noen. Det er færre biler som skal fraktes over, så det er ikke det samme behovet for kapasitet, men det er ikke optimalt, sier han.