Hopp til innhold

Vegdirektoratet jobber med å få reserveferje på plass fra nyttår

Reserveferjen skal sikre at det alltid går tre ferjer mellom Arsvågen og Mortvika. Forbindelsen over Boknafjorden skal også prioriteres i ekstraordinære situasjoner.

Kø på Mortavika

Det arbeides med flere tiltak for å redusere ferjekøene ved Mortavika og Arsvågen. Bildet viser kø inn mot Mortavika.

Foto: Tor Andre Johannessen

– Vegdirektoratet arbeider med å få på plass en løsning med en reserveferje over Boknafjorden fra nyttår.

Det sier Frp-politiker Terje Halleland til NRK.

Hensikten med reserveferjen er å sikre at det alltid går tre ferjer mellom Arsvågen og Mortvika.

Les også: Han mener ferjekøene blir kortere allerede neste år

For en tid siden ble det lyst ut en anbudskonkurranse på drift av Boknafjord-sambandet i 2017 og 2018. I anbudet var det forutsatt at en fjerde ferje skulle hentes inn fra 1. januar 2017. Fordi det bare dukket opp en anbyder, ble denne konkurransen avlyst.

Statens vegvesen forhandler nå med interessenter for å få på plass en avtale om ferjedriften fra årsskiftet.

Halleland forteller at Samferdselsdepartementets ambisjon fortsatt er å få på plass en reserveferje fra kommende årsskifte.

– Det har vært vanskelig å skaffe nødvendig ferjemateriell, sier Halleland.

Ekstraordinære situasjoner

– I de ekstraordinære tilfellene vil det være behov for dobbel kapasitet på Boknafjorden, sier leder i samferdselsutvalget i Rogaland, Arne Bergsvåg (Sp).

Onsdag ble samferdselspolitikerne i Rogaland orientert av Statens vegvesen rundt situasjonen i Boknafjord-sambandet.

Uvær skapte fergekaos og lange køer i Boknafjord-sambandet i slutten av september. Skulle noe liknende skje igjen, vil det bli satt inn ekstra kapasitet.

Det førte til store forsinkelser, blant annet i fergetrafikken. Enkelte måtte vente i over fire timer for å komme seg over.

Folk har venta i fleire timar for å koma med ferja over Boknafjorden.

Slike køer vil Statens vegvesen helst unngå i fremtiden.

Iverksetter flere tiltak

Det gikk bare to ferger over Boknafjorden da uværet satt inn, og på sørsiden måtte fergene gå fra Mekjarvik.

Bergsvåg forklarer at det jobbes med flere, konkrete grep for å være bedre forberedt på liknende situasjoner i fremtiden.

Blant annet vil det nå bli hentet ekstraferge fra Bjørnafjord-sambandet om det skulle oppstå tilsvarende, ekstraordinære situasjoner i Boknafjord-sambandet.

Arne Bergsvåg

Arne Bergsvåg forklarer at det jobbes med løsninger for ekstraordinære situasjoner i Boknafjord-sambandet.

Foto: Anders Fehn / NRK

Politikeren forklarer at Vegvesenet vurderte å sette inn ekstra ferge i forrige uke, da uværet herjet som verst.

– Men da var stormen såpass hard at de hadde problemer med å få fergen over fra Bjørnafjorden og ned. Derfor ble det ikke satt inn ekstra ferge da, men de kommer til å vurdere det neste gang det er behov, sier han.

Tar i bruk Hanasand

Han sier at Vegvesenet også jobber med å ta i bruk Hanasand som reserveleie for Mortavika.

– Det vil føre til raskere overfartstid. Samtidig vil en se sambandet Boknafjorden og Bjørnafjorden mer i sammenheng i forhold til fergekapasitet når det er driftsproblemer over Boknafjorden.

Kø på Mekjarvik

Det var lange køer da uværet herjet i slutten av september. Her fra Mekjarvik i Randaberg.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

Betyr det at det kan komme ekstra ferge på bekostning av sambandet Stord-Os?

– Det vil kunne gå litt utover kapasiteten på Bjørnafjorden, men samlet sett vil det bli det mest ideelle, sier han.

Vil ikke vente

Ordførerne i Stavanger og Rennesøy vil ikke vente til 2019 på å få en fjerde ferje til forbindelsen mellom Mortavika og Arsvågen. Bergsvåg medgir at en fjerde ferge gjerne skulle vært på plass allerede nå.

– Fra og med 2019 vil det være fire ferger på Boknafjorden. Det er positivt, men det er jo over to år til og en må nok fremdeles påregne noe kø på utfartsdager og i helger, sier han.