I løpet av det siste året har Bybanekontoret betalt over fire millioner kroner til PR-byrået Burson-Marsteller.
Det private rådgivingsselskapet er et av verdens største og har stått for både kommunikasjonsstrategi, debattovervåking, meningsmålinger og presentasjoner for Bybanekontoret.
Større omfang enn forventet
Byråets hovedoppgave er ifølge egne nettsider å påvirke adferd og holdninger.
– 2012 har vært ganske eksepsjonelt, og omfanget har blitt større enn det som vi opprinnelig hadde sett for oss.
Det sier bybanedirektør Georg Karl Gundersen. Han bekrefter at kontoret, som finansieres av offentlige midler, bare det siste året har betalt 4 millioner kroner inkludert merverdiavgift til per-byrået Burson og Marsteller. Årsaken til det høye beløpet er økt debatt om bybanen og bybaneløsningen.
- Les også: Flertallet i Stavanger går for bybane
- Les også:
– Vitne til rene sektmøter
– Nei, det er ikke greit i det hele tatt, sier gruppeleder Tore B. Kallevig i Fremskrittspartiet i Stavanger.
Han peker på at det var politikerne som bevilget penger til etablering av et bybanekontor, for å få en utredning.
– Så skal det samme kontoret bruke penger på å overbevise politikerne, for å på en måte rettferdiggjøre eksistensgrunnlaget. Dette er jo galimatias. Det sier litt om det jeg selv har vært vitne til, rene Maran Ata-møter hvor bybanekontoret ensidig fokuserer på at svaret er bybane, sier Kallevig.
Må forklare seg
Også ordfører i Stavanger, Christine Sagen Helgø reagerer på pengebruken.
– Nei, jeg syns jo det høres veldig mye ut, det er jeg enig i. Nå kjenner jeg jo ikke til detaljene i det budsjettet som bybanekontoret har, det ligger under fylkeskommunen. Det er de som er ansvarlig for selve bruken av pengene, så dette må vi egentlig bare få en forklaring på.
Nå mener ordføreren at det må komme på bordet hva slags type PR-materiell det er snakk om.
– Snakker vi om materiell for informasjon, eller ren reklame, det er det ganske viktig å få fastlagt tror jeg før jeg kan si mer i denne saken.
Burson-Marsteller arbeider med kommunikasjon som virkemiddel for å påvirke adferd og holdninger. Bybanedirektør Georg Karl Gundersen sier at byrået er betalt for å drive en rekke tjenester for bybanekontoret.
– De har vært med på å utvikle vår kommunikasjonsstrategi, de gir oss det som vi kaller for løpende medierådgivning. Det er en veldig intens aktivitet i media om bybanen, og der er de med og bistår med overvåking av den debatten.