NHO mener det haster
Flybransjen derimot presser på for en ny gigantutbygging ved Norges hovedflyplass.
Avinor anslo i 2012 at en utbygging ville koste mellom 14 og 17,5 milliarder kroner, avhengig tomtevalg.
NHO Luftfart er redd for at dagens flyplass med to rullebaner kan bli for liten allerede om 10 år og ber om at beslutningene nå tas raskt. Myndighetene må blant annet avklare hvor det er best å bygge en rullebane nummer tre.
– Egentlig burde man gjort det allerede, mener administrerende direktør i NHO Luftfart Torbjørn Lothe.
Nannestad eller Ullensaker
Saken har ligget i Samferdselsdepartmentet i årevis uten at det er tatt noen beslutning om hvor en eventuell rullebane bør bygges: I Nannestad i vest eller Ullensaker i øst.
Nå kan statssekretær Tom Cato Karlsen fra Fremskrittspartiet ihvertfall opplyse om at spørsmålet nærmer seg Stortinget.
– Vi har hatt kontakt med Avinor og de kan komme med innspill i tide før Nasjonal Transportplan i 2017.
Avinor vil komme med sine anbefalinger til våren. Regjeringen vil ha en instilling klar rundt årskiftet, før nasjonal transportplan skal bankes igjennom i Stortinget våren 2017.
Mener Nannestad må få utvikle seg
Medlem av transportkomiteen fra Høyre, Nils Aage Jegstad, har presset på for å få avklaring av tomtespørsmålet, mest av hensyn til kommunen som ikke får rullebane.
– Alle instanser sier at en tredje rullebane bør komme på det østre alternativet, altså det som ligger i Ullensaker. Da mener jeg vi bør ta avgjørelsen slik at Nannestad kan utvikle arealene sine slik de ønsker. Det er et betydelig handikapp at kommunen ikke kan bygge ut næring og boliger før denne avgjørelsen tas.
Dersom den tredje rullebanen skal bygges ved Garderemoen bør det være i Ullensaker, men om det er riktig å saste på enda en bane der - det blir en annen diskusjon, mener Akershusrepresentanten.
– Det må være mulig å tenke seg en arbeidsdeling med flyplassene på Rygge og Torp, sier Nils Aage Jegstad.