Hopp til innhold

Det kan bli dyrere for 300.000 personer å reise kollektivt

Akershus vil ikke være med på å betale for å holde kollektivprisene nede. Det kan bety et prishopp for kollektivpassasjerene.

Kollektivtrafikk i Oslo.

PRISØKNING: Folk i Oslo og Akershus kan vente seg høyere billettpriser på all kollektivtransport i fremtiden.

Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix

I Oslopakke 3-avtalen var Oslo og Akershus i utgangspunktet enige om at kollektivprisene måtte bli høyere, men Oslo ombestemte seg.

Byrådet i Oslo vil bruke 141 millioner kroner over to år på å sørge for at det ikke skal bli dyrere å reise kollektivt.

Akershus sin andel er på 90 millioner. Fylkesrådmannen har ikke satt av disse pengene i sitt budsjettforslag.

– Vi vil ikke anbefale det. Vi vil prioritere andre ting som vi synes er viktigere, sier fylkesdirektør for samferdsel i Akershus, Thomas Tvedt.

Det betyr at det blir dyrere for folk i både Oslo og Akershus å reise kollektiv, hvis budsjettforslaget blir vedtatt.

rådmann Tron Bamrud, og fylkesdirektør Thomas Tvedt.

Fylkesrådmann Tron Bamrud, og fylkesdirektør Thomas Tvedt med budsjettforslaget hvor det står at Akershus ikke vil være med på et spleiselag med Oslo for å holde kollektivprisene nede.

Foto: Dag Aasdalen / NRK

– Miljøvennlig alternativ bør ikke bli dyrere

– SV og Oslo kommune mener det er viktig at de som reiser miljøvennlig ikke skal betale mer. De som reiser kollektivt bør slippe prisøkninger.

Det sier gruppeleder for SV i Oslo bystyre, Sunniva Holmås Eidsvoll, som håper at Oslo og Akershus kan stå sammen om dette.

– Når bompengene har blitt høyere mener jeg at det er viktig å holde kollektivprisene rimelige, sier Eidsvoll.

Sunniva Holmås Eidsvoll

– Når Akershus ikke vil betale, er konsekvensene at det blir dyrere for folk å reise kollektivt, sier Sunniva Holmås Eidsvoll (SV).

Foto: Oslo kommune/Sturlason

Økningen skal bidra i spleiselag

Tall fra Ruter viser at det er rundt 300.000 personer som reiser kollektivt i Oslo og Akershus hver eneste dag.

Det er også omtrent en million reiser og påstigninger på forskjellige kollektivtilbud i døgnet. Totalt reiser rundt 350 millioner passasjerer kollektivt i Oslo og Akershus i året.

Økte kollektivpriser skal gi 2,7 milliarder kroner som skal øremerkes Fornebubanen, ny sentrumstunnel i Oslo og baneløsninger på Nedre Romerike.

Det betyr 150 millioner kroner ekstra fra kollektivbillettene årlig. Nøyaktig hvor mye hver enkelt billett vil øke er ikke avgjort ennå.

Nye bompengesatser ble innført i Oslo 1. oktober.

I rushtiden, mellom klokken 6.30 og 09.00, samt 15.00 og 17.00, må bilister nå betale ekstra for å passere bomringen.

Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Skal forbedre tilbudet

Oslo og Akershus styrer kollektivtrafikken sammen. Sett fra Akershus sin side er ikke prisen det viktigste.

– Vi har sett at innbyggerne først og fremst har behov for et bedre busstilbud. De trenger også større forutsigbarhet og flere avganger, sier Thomas Tvedt.

Dessuten var de to nabofylkene enige i Oslopakke 3-forhandlingene om å la passasjerene være med på å finansiere viktige utbyggingsprosjekter.

– Vi skal bygge Fornebubane og ny sentrumstunnel. Vi skal ha en baneløsning på Romerike. Vi trenger penger til disse store prosjektene og kollektivtrafikantene skal være med å betale for dette, sier Tvedt.

– Vil ikke røre prisen

Akershus SVs gruppeleder, Gjermund Skaar, mener politikerne må prøve å finne penger så det ikke skal bli dyrere for passasjerer i begge fylker å reise kollektivt.

– Her burde vi sende et signal til alle de kollektivbrukene som er i Oslo og Akershus om at vi ikke skal røre prisen. Derfor kommer nok vi til å be om at vi må finne noen løsninger, enten innenfor Akershus sine budsjetter eller innenfor Ruter sine budsjetter.

Gjermund Skaar

Akershus SVs gruppeleder, Gjerdmund Skaar, håper det ikke blir dyrere for passasjerene å velge buss, tog eller trikk.

Foto: Dag Aasdalen / NRK