Organisasjonen Jernbanealliansen, som består av blant andre NHO, Norsk Jernbaneforbund og flere miljøorganisasjoner, mener en nedslitt Alnabruterminal forhindrer målet om mer gods fra vei til bane.
I 2012 advarte også NHO Transport om at hele terminalen vil bryte sammen innen 2019, dersom den ikke blir utbygd og oppgradert tidsnok .
- LES OGSÅ:
Kan få nedgang i godstrafikk
I et brev til samferdselsministeren ber Jernbanealliansen om penger til modernisering av terminalen i neste års statsbudsjett.
– Det er så kritisk at hvis sentralen ikke får penger til vedlikehold og utbedringer, så er det fare for at vi faktisk kan få en ytterligere nedgang i godstransport på jernbane. Det ville vært veldig ille, sier styreleder Holger Schlaupitz.
Ifølge Transportøkonomisk Institutt (TØI) har godstransport på jernbane tapt markedsandeler til veitransport siden 2008.
– Pengene må bevilges fortløpende, og arbeidet må skje i henhold til en langsiktig plan som gjør at kapasiteten på terminalen minst kan dobles, sier Schlaupitz.
- LES OGSÅ:
Bekymret for politiets beredskapssenter
Alliansen er også bekymret for at politiets planlagte beredskapssenter på Alnabru vil hindre utvidelse av godsterminalen.
Størrelsen på beredskapssenteret har vært diskutert lenge, men i fjor høst ble Jernbaneverket bedt av Samferdselsdepartementet om å vurdere konsekvensene av et beredskapssenter for politiet på inntil 44 mål på Alnabru.
Men Jernbanealliansen mener, uavhengig av hvor stort senteret blir, at det ikke bør ligge på Alnabru.
– Alnabru er så viktig at hvis den ikke får muligheten til å bli en effektiv terminal, eller utvikles og utvides, så vil det bremse muligheten til å få mer gods på jernbanen.
Justisdepartementet opplyser at endelig tomtevalg for beredskapssenteret ennå ikke er avklart, men utredes av Politidirektoratet.