Hopp til innhold

Nå skal dette bli et sjeldent syn

I dag ble «fremtidens signalanlegg» testet ut på Ise stasjon i Sarpsborg. Målet er å redusere elementer som kan streike.

Buss for tog

Buss for tog har blitt et vanlig syn på Østfoldbanen. Nå jobber Jernbaneverket med å teste ut et nytt signalanlegg.

Foto: Mathias Oppedal / NRK

På grunn av signalfeil har buss for tog og frustrerte kunder har vært et vanlig syn på Østfoldbanen.

Men nå kan pendlerne kanskje se lys i enden av tunnelen. Et nytt signalanlegg testes nå ut på Østre linje mellom Rakkestad og Sarpsborg, som første strekning i landet.

Med dette systemet vil, forhåpentligvis, antall forsinkelser synke drastisk.

– Det går ut på at vi i praksis fjerner alle signalsystemer, altså alle røde og grønne lys utenfor toget, og bringer det inn på togførerens panel. Nå får vi digitale systemer, og det sier seg selv at det vil bli mer moderne og holdbart, sier kommunikasjonsansvarlig Britt Wang i Jernbaneverket.

Norges mest moderne strekning

Signalanlegget ble i dag testet ut ved Ise stasjon i Sarpsborg. Togstasjonen, som egentlig er nedlagt og forlatt, ble i dag forvandlet til Norges mest moderne.

– For øyeblikket er dette Norges mest moderne jernbanestrekning, med det med mest moderne signalsystemet, sier Wang.

Martin Hextall

Lokfører Martin Hextall ble til slutt fornøyd med det nye systemet som testes ut på Østfoldbanen.

Foto: Mathias Lunde Kristoffersen/NRK

Det nye systemet har fått navnet «ERTMS», og er Jernbaneverkets fremste våpen i arbeidet med å redusere antall elementer om kan streike.

– Dette er et felles Europeisk system, som vil sørge for en sømløs trafikkoverføring over grensene.

Og etter dagens prøvetur var lokføreren fornøyd med systemet.

– Jeg synes det var veldig bra. Jeg var litt skeptisk i begynnelsen, for ting fungerte ikke helt optimalt. Men nå ser jeg at det blir en helt annen hverdag for førerne, sier Martin Hextall.

Les også:

Skal stå ferdig i 2030

Britt Wang

Kommunikasjonsansvarlig Britt Wang i Jernbaneverket.

Foto: Mathias Lunde Kristoffersen/NRK

Arbeidet på resten av Østre linje starter i 2015 – og vil være den første strekningen i landet med systemet når det står ferdig.

– Østre linje var en ideell strekning å teste dette på fordi det fremdeles er en operativ strekning. Men det gikk ikke noe togtrafikk her. Dermed kunne vi bygge denne pilotstrekningen og teste her i fred og ro, sier Wang.

Arbeidene på Østre linje skal etter planen stå ferdig i august 2015. Deretter følger en nasjonal lansering.

– Fra 2017 begynner vi arbeidene med Nordlandsbanen, Ofotbanen og Bergensbanen, så går det videre slag i slag. Det skal stå ferdig i hele Norge i 2030.