– Vedlikehold og investering blir av og til satt opp mot hverandre. Jeg mener vedlikeholdet må få forrang. Hvis vi ikke har en bane som er i stand, blir det forsinkelser og innstillinger, sier konsernsjef i NSB, Geir Isaksen.
På gamle jernbaneanlegg i Norge er det stadig feil, som kan føre til store forsinkelser.
- Les også:
Derfor ville jernbanedirektør Elisabeth Enger helst ha prioritert vedlikehold av dagens bane enda høyere.
– Vi skulle gjerne sett at vi fikk bruke enda mer penger raskt på fornyelses- og vedlikeholdstiltak, sier Enger.
– Hvorfor spesielt på vedlikehold?
– Fordi det handler om den eksisterende infrastrukturen, og det handler om driftsstabiliteten her og nå, sier Enger.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Investeringer og vedlikehold
I Nasjonal transportplan (NTP), som ble lagt frem fredag, står det mest om nye dobbeltspor, broer og tunneler, og mindre om daglig vedlikehold.
Selv om den store økningen i vedlikeholdet først kommer om noen år, kommer de foreslåtte tiltakene til å føre til 30 prosent færre forsinkelsestimer, sier statssekretær Lars Erik Bartnes i Samferdselsdepartementet.
– Jeg mener det er viktig å få en moderne jernbane raskt. Da er vi avhengige av både å investere og å drive enda mer med drift og vedlikehold. Den pakken vi nå har levert, er en god balanse mellom det, sier Bartnes.
– 1,3 milliarder mindre enn behovet
Det beroliger imidlertid ikke Geir Isaksen. Han peker på at det i de fire første årene i snitt ligger 1,3 milliarder kroner under det Jernbaneverket har sagt er behovet.
– Det betyr at det blir mindre vedlikehold i den perioden enn det Jernbaneverket mener er nødvendig, sier Isaksen.
Også jernbanedirektøren sier at de i sitt innspill til NTP, hadde økt drift og vedlikehold som absolutt førsteprioritet - selv om det skulle gå på bekostning av nye investeringer.
Til tross for protestene mener Lars Erik Bartnes at regjeringen har lagt frem den beste løsningen.
– De foreslår i utgangspunktet å heller vente med de store investeringene og satse mer på drift og vedlikehold i begynnelsen. Vi tar en mer balansert tilnæring, der vi starter store investeringsprosjekter allerede neste år. Det tror jeg er den raskeste måten å få en moderne jernbane på. sier Bartnes.
- Les også:
- Les også: