Mener vedlikehold må prioriteres fremfor dobbeltspor og tunneler

NSB og Jernbaneverket mener regjeringen gir for lite penger til å vedlikeholde jernbanen de neste årene.

Bergensbanen

Regjeringen har satt av 5,2 milliarder kroner til Bergensbanen i Nasjonal transportplan. NSB og Jernbaneverket mener regjeringen burde ha prioritert vedlikehold enda høyere.

Foto: Rolf-M-Sørensen / NSB

– Vedlikehold og investering blir av og til satt opp mot hverandre. Jeg mener vedlikeholdet må få forrang. Hvis vi ikke har en bane som er i stand, blir det forsinkelser og innstillinger, sier konsernsjef i NSB, Geir Isaksen.

På gamle jernbaneanlegg i Norge er det stadig feil, som kan føre til store forsinkelser.

Derfor ville jernbanedirektør Elisabeth Enger helst ha prioritert vedlikehold av dagens bane enda høyere.

– Vi skulle gjerne sett at vi fikk bruke enda mer penger raskt på fornyelses- og vedlikeholdstiltak, sier Enger.

Hvorfor spesielt på vedlikehold?

– Fordi det handler om den eksisterende infrastrukturen, og det handler om driftsstabiliteten her og nå, sier Enger.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Forsinkelser og innstilte tog på Oslo S

– Har vi ikke en bane som er i stand, blir det forsinkelser og innstillinger, sier konsernsjef Geir Isaksen i NSB. Her er det passasjerer ved Oslo S som må vente grunnet forsinkelser og innstilte tog.

Foto: Junge, Heiko / NTB scanpix

Investeringer og vedlikehold

I Nasjonal transportplan (NTP), som ble lagt frem fredag, står det mest om nye dobbeltspor, broer og tunneler, og mindre om daglig vedlikehold.

Selv om den store økningen i vedlikeholdet først kommer om noen år, kommer de foreslåtte tiltakene til å føre til 30 prosent færre forsinkelsestimer, sier statssekretær Lars Erik Bartnes i Samferdselsdepartementet.

– Jeg mener det er viktig å få en moderne jernbane raskt. Da er vi avhengige av både å investere og å drive enda mer med drift og vedlikehold. Den pakken vi nå har levert, er en god balanse mellom det, sier Bartnes.

– 1,3 milliarder mindre enn behovet

Geir Isaksen

Konsernsjef i NSB, Geir Isaksen, mener vedlikehold av jernbanen må få forrang.

Foto: Holm Morten / Scanpix

Det beroliger imidlertid ikke Geir Isaksen. Han peker på at det i de fire første årene i snitt ligger 1,3 milliarder kroner under det Jernbaneverket har sagt er behovet.

– Det betyr at det blir mindre vedlikehold i den perioden enn det Jernbaneverket mener er nødvendig, sier Isaksen.

Også jernbanedirektøren sier at de i sitt innspill til NTP, hadde økt drift og vedlikehold som absolutt førsteprioritet - selv om det skulle gå på bekostning av nye investeringer.

Til tross for protestene mener Lars Erik Bartnes at regjeringen har lagt frem den beste løsningen.

– De foreslår i utgangspunktet å heller vente med de store investeringene og satse mer på drift og vedlikehold i begynnelsen. Vi tar en mer balansert tilnæring, der vi starter store investeringsprosjekter allerede neste år. Det tror jeg er den raskeste måten å få en moderne jernbane på. sier Bartnes.