Hopp til innhold

– Dette er viktig for unge funksjonshemmede

Blindeforbundet i Østfold jubler over at honnørrabatten blir gjeninnført på ekspressbussrutene til Nettbuss.

Nettbuss

Nettbuss Ekspress gjeninnfører honnørrabatt på sine avganger.

Foto: Espen Gees / Nettbuss

De siste tre årene har Timeekspressen kun hatt en seniorrabatt for dem over 65 år, og det har rammet mange unge uføre.

Kari Lundeby, Norges Blindeforbund

Leder for Blindeforbundet i Østfold, Kari Lundeby, jubler over at tilbudet gjeninnføres.

Foto: Hilde Erlingsen

Leder for Blindeforbundet i Østfold, Kari Lundeby, mener det er viktig at rabattordningen ikke lenger er aldersbetinget.

– Det er gruppen yngre funksjonshemmede under 65 år som nå får denne rabatten. For dem har det vært en økonomisk belastning å betale full pris, så det synes vi er en veldig god nyhet, sier hun.

– Har slått uheldig ut

Administrerende direktør i Nettbuss Ekspress, Ståle Nistov, forteller at det var en modernisering av rabattsystemet som var bakgrunnen for at honnørrabatten ble fjernet.

– I utgangspunktet tenkte vi å gjøre det enkelt for både for kunder og sjåførene våre ved å gjøre det aldersbestemt. Men så har vi vært opptatt av å gjøre det likt. Vi innser at det har slått uheldig ut i forhold til de uføretrygdede.

Diskusjoner på bussen

På Timeekspressen forsvant honnørrabatten allerede i 2011, og det skapte så sterke reaksjoner blant interesseorganisasjoner for funksjonshemmede at busselskapet valgte å snu.

– Det blir diskusjoner på bussen til stadighet, og det ønsker vi å unngå. Vi ønsker at alle skal være velkomne hos oss uansett hvem de er og hvor de skal.

– Vi ønsker at så mange som mulig skal bruke bussene og komme om bord til oss. Derfor tar vi bort spørsmålet og uromomentet, sier Nistov.

Kari Lundeby jubler nå over gjeninnføringen, som hun mener er nødvendig.

– Mange funksjonshemmede er henvist til å bruke kollektivtrafikk. Da er det å kunne ha noe avslag i prisen av stor betydning. Min gruppe for eksempel, som naturlig nok ikke kjører bil, er avhengig av kollektivtrafikken, så det betyr mye, sier Lundeby.