Hopp til innhold

Fjerning av honnørbillett skal sikre et levedyktig busstilbud

– Vi har ingen forpliktelse til å gi rabatt til uføre, sier markedssjefen i Nettbuss express Svein-Arne Vik. Fjerning av honnørbillett for uføre skal ifølge Nettbuss express sikre et levedyktig busstilbud.

Nettbuss express

Nettbuss express mener de ikke trenger å gi uføre rabatt på bussreiser. Selskapet påpeker at ledsagere reiser gratis, som tidligere.

Foto: Nettbuss

Tidligere tirsdag fortalte NRK.no at Nettbuss express, som er heleid av NSB, velger å fjerne honnørrabatten for uføretrygdede og funksjonshemmede, men beholder den for pensjonister.

Hos NSB persontog er det ingen planer om å fjerne honnørrabatten for uføretrygdede.

Ingen forpliktelser

– Vi har ingen forpliktelser til å gi rabatt til uføre, sier markedsjef Svein-Arne Vik hos Nettbuss express.

Vik sier til NRK.no at endringen ble gjort for å sikre et levedyktig busstilbud. Han sier også at det ikke finnes tall på hva honnørrabatten koster selskapet hvert år.

Kari Henriksen

Stortingsrepresentant Kari Henriksen fra Arbeiderpartiet.

Foto: Svein Sundsdal / NRK

– Dette kan ikke utgjøre mye penger kommersielt sett. Hvis de trenger penger, og legger på en krone per billett for vanlig reisende, regner jeg med at de hadde tatt inn de inntektene. Det er underlig at uføre skal betale, sier stortingsrepresentant Kari Henriksen (Ap).

Stortingsrepresentant som sitter i arbeids- og sosialkomiteen synes det er merkelig at man fjerner honnørrabbatten for en tjeneste og en brukergruppe, og sikter til at dette dreier seg om et konsern som eier både NSB persontog og buss-selskapet.

– Vi ønsker å etablere så mye av salget som mulig over på nett, og da må vi nesten ha like betingelser både på TIMEkspress, Bus4You og Nettbuss express, forklarer Vik.

Alle tre selskapene er NSB eide.

– Uføre kan være fleksible på reisetid

– Uføre er en liten gruppe som ikke jobber, og kan derfor være fleksible i forhold til reisetidspunkt. På den måten er det ikke sikkert de kommer dårligere ut, sier Vik.

NRK.no har sjekket prisene, og en uføretrygdet vil uansett bestillingsrabatter ikke komme ned på samme pris som en pensjonist. Det skiller minimum 100 kroner per reise mellom en fullprisbillett bestilt en måned på forhånd over nett, og en pensjonistbillett bestillt på samme måte.

– Alderspensjonister jobber heller ikke, og kan også reise fleksibelt, hvorfor er ikke honnørrabatten fjernet for denne gruppen?

– Vi har utvidet seniortilbudet fra 67 til 65 år. Dette er en stor og etablert gruppe, forklarer markedssjefen i Nettbuss express.

NRK.no stiller spørsmålet flere ganger; Hva er forskjellen på pensjonister og uføre i forhold til fleksibelt reisetidspunkt? Svaret er gjentatte ganger at pensjonister er en etablert gruppe.

Ikke regnet på kostnader

– Hva taper Nettbuss årlig på honnørbilletten?

– Det tror jeg ikke er regnet på, i hvertfall vet ikke jeg tallene på dette, svarer Vik.

– Hvis man skal kutte ned på et prosjekt, så vet man hva man sparer. Hvem kan svare på hva Nettbuss sparer på å kutte honnørbillett til uføretrygdede?

– Det vet jeg ikke, avslutter Vik og henviser til konserndirektør Ståle Nistov.

Ståle Nistov har blitt forelagt spørsmål på mail, men avstår å svare på hva buss-selskapet sparer på å kutte ut honnørbilletter for uføretrygdede. Han svarer heller ikke på hvorfor uføretrygdede bør være mer fleksible på reisetidspunkter enn alderspensjonister, da dette er en del av argumentasjonen til markedssjef Svein-Arne Vik.

Etter at saken er publisert kommer følgende sms fra konserdirektør Ståle Nistov.

– Da vil jeg bare presisere at dette ikke handler om å "spare penger" men aldersbestemte rabatter og likebehandling av funksjonshemmede.

Vis samfunnsansvar og bruk hjertet

Freddy de Ruiter (Ap)

Stortingsrepresentant Freddy de Ruiter fra Arbeiderpartiet.

Foto: Jan Jørg Tomstad / NRK

Freddy de Ruiter som sitter i transportkomiteen på Stortinget for Arbeiderpartiet, sier at dette virker ikke gjennomtenkt. Han har liten sans for å fjerne rettigheter og goder for de som trenger det mest.

– Her bør de tenke seg om og vise samfunnsansvar. Det er forskjell på forpliktelser og et moralsk ansvar. Det er en litt håpløs uttalelse av Nettbuss express å si at de ikke er forpliktet til gi rabatt. Det er lov å bruke hjertet også, sier de Ruiter.

– Dette er en gruppe som oftest har lav inntekt og virkelig trenger et rimelig transportmiddel, legger han til.

Trafikksjef Mai Britt Skomedal hos Konkurrenten sier at de har ingen planer om å fjerne honnørrabatten for uføretrygdede.

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
Lett å få flyskrekk av dette - men det finnes råd 00:41
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 15 1,62 kr
Dyrest kl. 08 2,15 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6,3 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,5 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %