– Det er kjempetrist. Jeg forstår at fylkeskommunen må prioritere lovpålagte tilbud, men dette går utover hele samfunnet, sier Mari Thiis Morland.
Hun er avdelingsleder ved Tosterødberget videregående skole i Halden.
Skolen tilbyr en yrkesfaglig utdanning med individuelt tilrettelagt opplæring, og har et døgnbemannet internat hvor elever kan bo og få sosial støtte.
Nå står internatet i fare for å bli lagt ned.
– Klarer vi å redde én ungdom, så er det beregninger som viser at det sparer samfunnet for titalls millioner kroner i et livsløp, sier Morland.
– Slike historier har jeg sett mange av i min tid her.
Ingen søkere til VG1
Patrick Olsen (18) er en av ungdommene som har fått hjelp på internatet på Tosterødberget.
Ifølge Olsen er det trolig tiden hans på internatet som gjorde at han gjennomførte videregående skole, og nå har fått lærlingplass i Halden kommune.
Patrick Olsen gikk ut av Tosterødberget videregående skole i fjor: – Skolen og internatet har hjulpet meg masse, sier 18-åringen.
Foto: Julie Solvin Borgmo / NRKKompisene Adrian Hoxha (til venstre) og Adrian Skolan (til høyre) forteller om gode erfaringer med internatet.
Foto: NRKI dag har Olsen lærlingplass i Halden kommune, hvor han trives godt: – Målet er å få fast jobb etter lærlingperioden, forteller Olsen.
Foto: Julie Solvin Borgmo / NRKNRK er med Olsen på jobb mens han luker på jobb utenfor en skole i Halden.
Foto: Julie Solvin Borgmo / NRK
– Skolen betydde veldig mye for meg. Jeg fikk opplæringen og hjelpen med det sosiale på skolen som jeg trengte. Jeg lærte også veldig mye om å bo alene, forteller Olsen.
Han sier det er trist at skolen nå er i en helt spesiell situasjon.
Før årets skoleår var det nemlig ingen søkere til internatet.
– Det skyldes mest sannsynlig endringen av betalingsordningen. Nå må kommunene selv betale. Vi har et helt bygg som står tomt, forteller Morland.
På dette kjøkkenet lærte Olsen om å bo alene.
Foto: Julie Solvin Borgmo / NRKElever med høyt fravær
I november i fjor var nemlig driften av internatet på Tosterødberget på kuttlisten til Østfold fylkeskommune. Frem til da hadde fylkeskommunen finansiert tilbudet.
Løsningen ble at man gikk tilbake til en tidligere finansieringsløsning, der elevenes hjemkommune betaler 370.000 kroner for hver elev på internatet.
Resultatet er at man har gått fra fullt belegg med 16 elever på internat, til ingen søkere på kort tid.
– At vi ikke har noen nye søkere, sier kanskje sitt, påpeker Morland.
Hun ramser opp flere grunner for hvorfor flere elever har stort behov for å bo på internatet.
– Vi har gjerne elever som har hatt stort fravær på ungdomsskolen, og har utfordringer sosialt. Enkelte har behov for å komme seg vekk fra et miljø som ikke har vært bra, forklarer Morland.
Hun forteller at de har hørt historier fra ungdom som har fått avslått søknaden sin om en internatplass av kommunen.
– Bor de på internatet, er det kort reisevei, og vi kan følge de fysisk til skolen om det er behov.
- Julie Solvin Borgmo / NRK
Adrian Hoxha
– Hva betydde det for deg å bo på Tosterødberget?
– Det betydde veldig mye. Jeg fikk mange venner, noe som jeg syns var veldig hyggelig. Her lærer man hvordan man bor alene, hvordan ta klesvasken og vaske rommet. Du får rutiner på når du skal våkne, når man skal skifte sengetøy. Jeg lærte mye egentlig.
- Julie Solvin Borgmo / NRK
Maria Stenberg
– Hva betydde det for deg å bo på Tosterødberget?
– Det betydde mye. Det er en liten og tilrettelagt skole. Jeg kom fra en stor skole i Sarpsborg og byttet over til salg, service og reiseliv her. Det passet meg veldig bra. Det kan være mange som sliter med å forholde seg til mange mennesker på en stor skole. Noen trenger den tilrettelagte læringen.
- Julie Solvin Borgmo / NRK
Kristoffer Skolan
– Hva betyr det for deg å bo på Tosterødberget?
– Det er fint å gå her. Det er hyggelige lærere og fine folk. Det er lettere å komme seg på skolen. Hadde jeg bodd hjemme, hadde jeg ikke klart å komme meg til skolen, fordi jeg har problemer med å stå opp om morgenen. Også lærer jeg mye. Alt er bedre, om du spør meg.
- Julie Solvin Borgmo / NRK
Tonje Pedersen
– Hva betyr det for deg å bo på Tosterødberget?
– Hvis jeg hadde bodd hjemme, hadde jeg ikke kommet meg på skolen. Hvis vi ikke hadde hatt internatet ville det vært mer krevende å komme på skolen.
Velges bort
NRK sine undersøkelser viser at flere kommuner i Østfold hevder de ikke kjenner til tilbudet.
Det kommer også frem at fem av åtte kommuner som har svart NRK, sier de ikke kan bruke penger på tilbud som Tosterødberget på grunn av en presset kommuneøkonomi.
Flere kommuner mener også at fylkeskommunen burde betale.
– Det er klart at det er en betydelig sum for kommunene i Østfold. Dessverre er det sånn at situasjonen er den samme for Østfold fylkeskommune, sier Kristine Hollup.
Hollup forstår at det er dyrt for kommunene å betale for elevene.
Foto: Julie Solvin Borgmo / NRKHun er seksjonsleder for opplæring i skole og fleksible opplæringsløp i Østfold fylkeskommune.
– Østfold fylkeskommune står overfor et betydelig innsparingskrav, og endringen av betaling for internatet er en av tiltakene vi har gjort, forklarer Hollup.
Hun mener kommunene har fått god informasjon om internatet på Tosterødberget.
– Vi har informert kommunene i et brev, og vi har informert om endringen av betalingsordning til et nettverk med rådgivere i grunnskolen, forklarer Hollup.
Tosterødberget har både en internatdel og en vanlig skoledel. Skoledelen har 28 skoleplasser.
Foto: Julie Solvin Borgmo / NRK– Et paradoks
Likevel står nå internatet uten elever på VG1, og blir det ingen søkere neste år vil internatet stå uten elever og være i fare for å bli lagt ned.
– Jeg er redd for at vi kommer til å miste elever som havner i systemet på andre måter, fordi vi ikke har muligheten til å følge opp og hjelpe de på skolen, sier Morland.
Fylkeskommunen vil ikke si noe hva som skjer hvis internatet blir stående uten elever neste skoleår.
– Hvis elevgrunnlaget over tid er lavt, må vi gjøre en vurdering av bemanning, er alt Hollup sier.
Morland rister på hodet av at fylkeskommunen har satt tilbudet i en slik posisjon.
– Det er et paradoks, for det er veldig fokus på unge uføre, men hva er det som skjer hvis flere ungdommer ikke kommer seg gjennom videregående?
– Det er synd man ikke kan se helheten i dette, og at det opereres med forskjellige budsjetter. At samfunnet heller bedriver brannslukking, enn å forebygge, sier Morland.