Hopp til innhold

Ingen lavprisaktør vil satse på Rygge

Eierne av Moss lufthavn Rygge må se langt etter å få et stort lavprisselskap på banen. Det gjør det vanskeligere å få til en gjenåpning av Rygge.

Rødt lys på Moss lufthavn Rygge

Fortsatt rødt lys for Moss lufthavn Rygge. Ingen større lavprisaktører vil satse hvis flyplassen åpner igjen. Det minsker sjansene for nytt liv på Rygge.

Foto: Lars H. Pedersen / NRK

I går varslet eierne av Rygge overfor Dagsavisen at de endrer strategi og for å få gjenåpnet den populære østfoldflyplassen.

Den innebærer at de må skrinlegge plan A, som gikk på å få en større lavprisaktør til å ta mye av trafikken.

Espen Ettre i Rygge Sivile Lufthavn AS (RSL) sier det hadde vært mye enklere å få til en åpning med én stor aktør.

– Vi har ikke greid å få ett stort flyselskap til å etablere trafikk med opp mot en million passasjerer som var vår strategi, sier Ettre.

Nå går de i stedet bredt ut for å få flere flyselskap til å starte med noen få ruter hver.

Espen Ettre

Espen Ettre i Rygge Sivile Lufthavn AS sier de på ingen måte har gitt opp å få gjenåpnet Rygge, men at det blir vanskeligere uten en stor aktør fra dag en.

Foto: Lars Håkon Pedersen / NRK

Problemet er at det har vist seg vanskelig å få nok trafikk på Rygge uten en aktør som Ryanair på laget.

– Der har vi endret litt mening kanskje, men det kan hende at den store lavprisaktøren kan komme i andre runde om et par år og kan være med på å dra flyplassen oppover, sier Ettre.

Lave priser regnes som det viktigste argumentet for å trekke passasjerer til Rygge.

Levde på Ryanair

Åtte års drift av Rygge har vist at innenrikstrafikk fungerer dårlig her, at næringslivet i liten grad bruker flyplassen, og at den har sterk konkurranse fra Gardermoen.

Moss lufthavn Rygge

Over 500 personer mistet jobben da Rygge stengte høsten 2016. Fortsatt forsøker de nye eierne å blåse liv i flyplassen, men trenger en større lavprisaktør på sikt.

Foto: Lars H. Pedersen / NRK

På det meste hadde Rygge likevel over 1,8 millioner passasjerer i året. Det kom etter at Ryanair åpnet sin første norske base der i 2013 og fløy mer enn 40 ruter til europeiske destinasjoner.

Også Norwegian var tungt inne på Rygge fra starten, men trakk seg delvis ut da Ryanair satte inn støtet.

Da Ryanair la ned basen i 2016, valgte de daværende eierne Olav Thon og Orkla å stenge ned, selv om Ryanair tilbød å fortsette med en tredel av trafikken.

Rygge-eierne sier de har hatt kontakt med Ryanair og at de ikke anser det som umulig at de kommer tilbake.

Til NRK skriver Ryanair i dag at de ikke kan kommentere dette nå.

Norwegian har sagt at de kan komme tilbake med noen få ruter, slik de hadde før flyplassen stengte.

Flyekspert har liten tro på Rygge

Uten et større lavprisselskap på Rygge er det små muligheter for lønnsom drift, mener ekspert på flybransjen, Espen Andersen fra BI.

Han har liten tro på nytt liv på Rygge.

– De mangler det grunnlaget Torp har på næringsliv og innenriks og får nå en tyngre jobb med å skaffe nok trafikk, sier Andersen.

Innen sommeren 2019 må Rygge-eierne avgjøre om de har avtaler med nok flyselskap til å satse mot en åpning i 2020, slik planen deres er.