Diskusjonen om hva som skal skje med havna i Halden har pågått i flere år, og med høye bølger og kraftfulle utspill fra flere hold.
Et flertall av politikerne i kommunestyret mener at en ny havn bør bygges på Sauøya i Halden, tvers over sundet for dagens offentlige havn, Mølen.
Et mindretall av politikerne mener Halden vil være best tjent med å pusse opp Mølen, og la havneprosjektet på Sauøya være.
Les også:
- Regner med å bli tungen på vektskålen
Halden FrP mener deres standpunkt i havnespørsmålet vil være avgjørende for om Halden får en ny havn, eller blir uten havn i det hele tatt.
- Halden FrP blir tunga på vektskåla. Sier vi ja blir det ja, sier vi nei blir det sannsynligvis nei. Mange er sikkert derfor spente på hva vår holdning er i denne saken, sier gruppeleder Lars Petter Lie i Halden Frp til nrk.no.
Partiet har hatt ny havn i valgprogrammet de foregående tre kommunevalgene, og ønsker seg en ny havn på Sauøya.
- Vi har i alle år vært positive til å utvikle og bygge en ny offentlig havn på Sauøya. Hovedargumentet for dette har vært at det var helt nødvendig for å frigjøre Mølen til byutvikling, sier Lie.
Fremskrittspartiet mener "realitetsanalysen" et konsulentselskap nå har laget for Halden kommune rundt havnas fremtidige muligheter vil vise det sanne bildet av havnebehovet.
- Vi avventer hva analysen viser. Kanskje viser analysen at vi kan få en havn på Sauøya, som er økonomisk drivverdig.
Hvis ikke, bør det ikke være noen havn offentlig havn i Halden i det hele tatt, for Mølen koster alt for mye å sette i skikkelig stand, sier Lie til nrk.no.
Les også:
- God byutvikling
- En god byutvikling av Tyska, Hollenderen og Mølen har vært en av FrP sin viktigste saker siden debatten startet for 20 år siden, sier Lie og partiets ordførerkandidat, Per Egil Evensen, i en pressemelding torsdag.
De to peker på at den 17. mars i år ble Mølen overført fra Halden havnevesen til Halden kommune. I det samme kommunestyremøte der dette ble vedtatt, ble Mølen, samt Tyska og Hollenderen, solgt til Halden Byutvikling AS.
Kjøpesummen var 55 mill for Mølen, som Halden kommune er forpliktet til å måtte bruke til havneformål, og 55 mill for Tyska/Hollenderen.
- Mølen eies nå av Halden Byutvikling AS og planleggingen for utvikling av området er i gang. Vårt hovedargument for utvikling og bygging av ny offentlig havn på Sauøya er ikke lenger relevant.
Vi må ikke lenger si ja til havn på Sauøya for å få til byutvikling på Mølen. Dette er vi fornøyde med, sier Lie og Evensen.
Les også:
- Ingen selvmotsigelse
Halden Frps andre argument for Sauøya-havn, er at de har tro på at en ny havn er positivt for næringslivet og industrien i Halden.
- Norske Skog Saubrugs og Nexans er de naturlige aktørene, som har et behov for havn i dag. Disse er viktig for å sikre inntekter til havna, men vil ikke alene kunne bidra nok til å fullfinansiere en ny havn.
Dermed er det viktig at en havn klarer å finne sitt marked. Et marked hvor man vil få inntekter som kan bære innvesteringen, sier Lars Petter Lie til nrk.no.
På forespørsel fra nrk.no om ikke næringslivet i Halden blir skadelidende om Sauøya-alternativet er uaktuelt og Mølen stenges for godt, svarer Lie at det ikke er et kommunalt ansvar å holde havn for næringslivet.
- For oss står situasjonen nå slik, at enten blir det havn på Sauøya, eller ikke noen havn i Halden i det hele tatt, sier Lie.
Han mener ikke det er noen selvmotsigelse i at Frp i Halden på den ene siden ønsker ny havn på Saøya som et gode til næringslivet, og samtidig kan komme til å bidra til at all havnevirksomhet i Halden legges ned.
- Det er negativt for næringslivet, hvis vi ikke har noen offentlig havn. Men det er ikke det offentliges ansvar å bygge og drifte en havn, hvis den ikke kommer til å bli brukt.
Det er nå to reelle scenarioer. Ny havn på Sauøya eller ingen havn i det hele tatt. Fortsatt drift på Mølen er utelukket. Det ville uansett være svært dyrt å ruste opp Mølen til fortsatt å ha en moderne havn der, sier Lie.
Holder døra på gløtt
Havneprosjektet på Sauøya skal inneholde en dypvannskai på 80 - 90 meter, infrastruktur til havna, en flere hundre meter lang tunell fra fastlandet til Sauøya, og jernbanespor.
Prosjektet er i et forprosjekt kostnadsbereget til i underkant av 200 millioner kroner. I innspill fra ledere i havnebransjen rundt Oslofjorden og lokale motstandere av Sauøya-havna hevdes det at kostnadene for ny havn kan bli opp mot 400 millioner.
Halden FrP sier ja til prosjektet på Sauøya slik det er planlagt i dag, på en eneste betingelse - og det er at den nye havna skal være økonomisk forsvarlig. Hvis ikke vil vi stemme i mot prosjektet ned slik det nå er planlagt.
En mindre "støtte-havn" for Saugbrugs og Nexans, bygget for de 55 millionene kommunen er tvunget til å bruke på ny havn etter Kystverkets pålegg, kan være aktuelt for Halden Frp.
- I så fall vil dette alternativet være en ny offentlig havn på Sauøy uten jernbanesporet. Største delen av byggekostnadene ligger på jernbanesporet.
De 55 millionene ligger der fra salget av Mølen, og må brukes til havneformål. Da ivaretar vi primærbehovet til Nexans og Saubrugs, og et eventuelt jernbanespor får vi bygge når det er økonomi til det, sier Lars Petter Lie og Per Egil Evensen.