Hopp til innhold

Krever klarhet i havne-endringer

Fellesforbundets avdeling på Nexans ser alvorlig på endringer av havneforhold i Halden.

Nexans

Fellesforbundets avdeling på Nexans ser alvorlig på endringer av havneforholdene i Halden. Nå vil forbundet ha klarhet i Halden kommunes havneplaner.

Foto: Rainer Prang / NRK

Fellesforbundets avdeling på Nexans ser alvorlig på endringer av havneforholdene i Halden.

Fredag sa Tomas Glimsdal, som er ansvarlig for bedriftens transport av kabler på skip, at Nexans får store problemer, dersom havna på Mølen legges ned og erstattes av en mindre havn på Sauøya.

- Det vil være en katastrofe. Vi har behov for så mange kaimeter som det er på Mølen, og vi har ikke muligheter for å erstatte dette behovet verken på Sauøya eller på vårt eget kaianlegg på fabrikken, sier Glimsdal til nrk.no.

Les også:

- Full tillit til Glimsdal

Bedriftsledelsen ga fredag uttrykk for at de stoler på at Halden kommune ville legge forholdene best mulig til rette for Nexans, og det ble hevdet at Tomas Glimsdal hadde drevet med spissformulering i forbindelse med sine uttalelser om nedleggelsen av Mølen.

- Han har spissformulert seg i den saken, og jeg tror ikke det er så ille som vedkommende har sagt, sa Sven Atle Olsen - produksjonssjef ved Nexans i Halden, til nrk.no fredag.

Fellesforbundet gir på sin side full støtte til Glimsdal.

- At bedriftsledelsen og vi er uenige er ikke uvanlig. Det er Tomas Glimsdal som er fagmann på dette, og en av de som kjenner disse forholdene aller best ved bedriften, sier hovedtillitsvalgt i Fellesforbundet ved Nexans, Olav Jørgenvåg til nrk.no.

Nexans Skagerrak

Fredag sa Tomas Glimsdal til NRK at Halden kommunes planer for å legge ned den 450 meter lange kaia på Mølen (bildet) som offentlig havn, og erstatte den med en mindre havn på Sauøya, ville være en katastrofe for Nexans.

Foto: Rainer Prang

Trenger Mølen som havn

Halden kommunes planer går ut på å legge ned Mølen, som er den offentlige havna i Halden i dag.

Den 450 meter lange kaia på Mølen brukes flittig av Nexans, og ifølge Tomas Glimsdal - som koordinerer lasting av skip ved Nexans kabelfabrikk i Halden, kan ikke Nexans klare seg uten Mølens kai-kapasitet.

Særlig er det stort behov for plass til to skip samtidig, når en flytende havnekran ligger i Halden for å laste ombord de flere hundre tonn tunge kabeltromlene på skip, som deretter sendes ut i til ulike prosjekter verden over.

- Hvert skip er på 120-140 meter. I tillegg kommer plassbehovet for den flytende krana, sier Glimsdal.

Vil bygge ny havn

Ifølge kommunens egne planer skal en ny havn på Sauøya med 400 meter jernbanetunnel sprengt ut i fjellet på øya, infrastruktur og opparbeidelsen av 56 dekar havneområde koste 175 millioner kroner.

Fra Kystverket har NRK fått vite at "normal-prisen" per løpemeter ny kai i dag ligger på rundt en halv million kroner, avhengig av hva slags aktivitet kaia skal ha.

Halden-ordfører Per-Kristian Dahl kan ikke si noe konkret om den nye havnas kai-lengde.

- Som ordfører så vet ikke jeg eksakt hvor lang kai-kanten er på Sauøya. Hvis man ser på kartet, så ser man at Sauøya er et mye lengre areale enn Mølen, og derfor så skjønner ikke jeg den problematikken, sier Dahl.

Heller ikke havnesjefen i Halden kan si noe om den planlagte Sauøya-kaias lengde.

- Ny kai på Sauøya er så langt jeg kjenner til ikke prosjektert, skriver havnesjef John Kvalvik i en epost til nrk.no.

Stort rehabiliteringsbehov på Mølen

Deler av den nåværende havna på Mølen ligger periodevis under vann, etter lange perioder med regnvær.

Kaikanten er skadet flere steder, og det er snakk om flere titalls millioner for å ruste opp kaia, til en brukervennelig standard.

- Bæreevne på bryggefront er av varierende standard, og vil ved konvensjonell bruk kreve omfattende forsterkninger for både for mottak av roro-skip og sideportskip, forteller havnesjef Kvalvik.

Han forteller at det ble foretatt en teknisk vurdering av Mølen i 2008 av konsulentfirmaet Inglingstad og Tørnquist.

Vurderingen ble gjort for å kunne imøtekomme en potensiell kunde, som ønsket etablering på Mølen. Men etableringen falt bort blant annet på grunn av kostnadsmessige hensyn.

Nexans fabrikk i Halden

Nexans fabrikk i Halden (bildet) har enorme ordrereserver. Fabrikken har et stort behov for å ha tilgang på rikelig med ekstern havnekapasitet, i tillegg til havna på fabrikkens eget område.

Foto: Rainer Prang / NRK

Griper fatt i saken

Fellesforbundets Olav Jørgenvåg mener det er alvorlig, dersom havneforholdene endres i Nexans disfavør, og nå tar forbundet fatt i havne-saken.

- Jeg har snakket med Tomas Glimsdal, og vi i Fellesforbundet på Nexans skal møtes om denne saken kommende uke, sier Jørgenvåg til nrk.no.

Han sier det kan bli aktuelt å kreve konkrete svar på kommunens havneplaner etter møtet.

- Det får vi ta stilling til, når vi har hatt møtet til uka. Først må vi få en oversikt, og så får vi se hvordan vi best kan ivareta Nexans behov, sier Olav Jørgenvåg.