Hopp til innhold

Truer med kollektivkutt over hele landet

Dyr diesel og dyr strøm får dem som driver kollektivtrafikken i Norge til å slå alarm - nok en gang.

Ny trikk i Oslo (SL 18) på holdeplass sett forfra

STRØMSLUK: Med høye strømpriser er det dyrt å kjøre trikk.

Foto: Terje Pedersen / NTB

Bare trikken og T-banen i Oslo kan få en ekstra strømregning på 178 millioner kroner.

I landet som helhet kan kollektivtrafikken gå 1,9 milliarder kroner i minus i 2023.

Det skriver aktørene i bransjen i et brev til regjeringen.

Det er fordi kollektivselskapene selv mener at prisveksten for buss, T-bane, trikk, hurtigbåt og ferge kan bli hele 9,6 prosent.

Ber regjeringen tette gapet

Kravet er at regjeringen dekker gapet når revidert nasjonalbudsjett blir lagt fram torsdag.

– Hvis ikke vil det enten tvinge fylkeskommunene til å kutte utgifter til skole, fylkesveier og andre lovpålagte oppgaver eller føre til kutt i kollektivtilbudet, heter det.

Brevet er signert Kollektivtrafikkforeningen, NHO Transport, NHO Sjøfart, Spekter, Fagforbundet, Fellesforbundet, Norsk Jernbaneforbund og Yrkestrafikkforbundet.

Det er fylkene som har ansvaret for kollektivtrafikken. I hovedstaden er det Oslo kommune.

Strømsjokk for T-banen

I Oslo ligger Sporveien an til strømsjokk. Ifølge beregningene kan den ekstra strømregningen på trikk og T-bane bli på 178 millioner kroner.

Miljø- og samferdselsbyråd Sirin Stav foran buss

VIL HA STRØMSTØTTE: Miljø- og samferdselsbyråd Sirin Stav (MDG).

Foto: Beate Oma Dahle / NTB

I tillegg kommer dyrere drivstoff og dyrere strøm til å lade elbusser.

Det er et enormt paradoks at staten gir strømstøtte til at privatpersoner kan lade sin elbil, men ikke til å lade elbusser eller kjøre trikk og T-bane.

Det sier miljø- og samferdselsbyråd i Oslo, Sirin Stav (MDG). Hun forventer at regjeringen retter opp i dette.

Ulv ulv?

Både Oslo, Viken og andre har truet med rutekutt før. De ropte varsko da regjeringen stengte pengekrana etter pandemien. Og de slo alarm da strømprisene for alvor skjøt i været.

Men så langt har de store kuttene uteblitt. Ropes det «ulv ulv» nå også?

Sirin Stav sier at byrådet har sprøytet inn hundrevis av millioner ekstra for å få kollektivtrafikken helskinnet gjennom pandemi og strømkrise. Og hun vil snu alle steiner for å gjøre det igjen.

Les også Krever strømstøtte til kollektivtrafikken - Sporveien varsler rasering av trikk og T-bane

Sirin Stav og Olav Skinnes foran trikker på Jernbanetorget

– Men dette er penger vi heller skulle brukt på andre ting, for eksempel å kutte billettprisene eller styrke tilbudet, sier hun.

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum varslet i februar at han ville bruke milliarder ekstra for å kompensere for prisstigning.

Men med nær 10 prosent prisøkning i bransjen er frykten at Vedum ikke kommer med nok.

– Rammer by og bygd

Olov Grøtting, daglig leder Kollektivtrafikkforeningen

REPRESENTERER BRANSJEN: Daglig leder Olov Grøtting i Kollektivtrafikkforeningen.

Foto: Kollektivtrafikkforeningen

Bransjeorganisasjonen mener at dette er en helt spesiell situasjon som regjeringen er nødt til å ta hensyn til.

Vi frykter at manglende inndekning av den ekstraordinære prisøkningen kan føre til kutt i kollektivtilbudet, sier Olov Grøtting, daglig leder i Kollektivtrafikkforeningen.

De organiserer offentlige kollektivselskaper både lokalt, regionalt og nasjonalt.

Kollektivtrafikken er avgjørende for at folk skal komme seg på jobb og til fritidsaktiviteter over hele landet, sier Grøtting.

Kutt vil ramme både by og bygd, heter det i brevet til regjeringen.

Frykten er likevel at distriktene blir rammet først. Grunnen er at det er her busser og ferger er mest avhengig av offentlig støtte.