Bare trikken og T-banen i Oslo kan få en ekstra strømregning på 178 millioner kroner.
I landet som helhet kan kollektivtrafikken gå 1,9 milliarder kroner i minus i 2023.
Det skriver aktørene i bransjen i et brev til regjeringen.
Det er fordi kollektivselskapene selv mener at prisveksten for buss, T-bane, trikk, hurtigbåt og ferge kan bli hele 9,6 prosent.
Ber regjeringen tette gapet
Kravet er at regjeringen dekker gapet når revidert nasjonalbudsjett blir lagt fram torsdag.
– Hvis ikke vil det enten tvinge fylkeskommunene til å kutte utgifter til skole, fylkesveier og andre lovpålagte oppgaver eller føre til kutt i kollektivtilbudet, heter det.
Brevet er signert Kollektivtrafikkforeningen, NHO Transport, NHO Sjøfart, Spekter, Fagforbundet, Fellesforbundet, Norsk Jernbaneforbund og Yrkestrafikkforbundet.
Det er fylkene som har ansvaret for kollektivtrafikken. I hovedstaden er det Oslo kommune.
Strømsjokk for T-banen
I Oslo ligger Sporveien an til strømsjokk. Ifølge beregningene kan den ekstra strømregningen på trikk og T-bane bli på 178 millioner kroner.
I tillegg kommer dyrere drivstoff og dyrere strøm til å lade elbusser.
– Det er et enormt paradoks at staten gir strømstøtte til at privatpersoner kan lade sin elbil, men ikke til å lade elbusser eller kjøre trikk og T-bane.
Det sier miljø- og samferdselsbyråd i Oslo, Sirin Stav (MDG). Hun forventer at regjeringen retter opp i dette.
Ulv ulv?
Både Oslo, Viken og andre har truet med rutekutt før. De ropte varsko da regjeringen stengte pengekrana etter pandemien. Og de slo alarm da strømprisene for alvor skjøt i været.
Men så langt har de store kuttene uteblitt. Ropes det «ulv ulv» nå også?
Sirin Stav sier at byrådet har sprøytet inn hundrevis av millioner ekstra for å få kollektivtrafikken helskinnet gjennom pandemi og strømkrise. Og hun vil snu alle steiner for å gjøre det igjen.
– Men dette er penger vi heller skulle brukt på andre ting, for eksempel å kutte billettprisene eller styrke tilbudet, sier hun.
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum varslet i februar at han ville bruke milliarder ekstra for å kompensere for prisstigning.
Men med nær 10 prosent prisøkning i bransjen er frykten at Vedum ikke kommer med nok.
– Rammer by og bygd
Bransjeorganisasjonen mener at dette er en helt spesiell situasjon som regjeringen er nødt til å ta hensyn til.
– Vi frykter at manglende inndekning av den ekstraordinære prisøkningen kan føre til kutt i kollektivtilbudet, sier Olov Grøtting, daglig leder i Kollektivtrafikkforeningen.
De organiserer offentlige kollektivselskaper både lokalt, regionalt og nasjonalt.
– Kollektivtrafikken er avgjørende for at folk skal komme seg på jobb og til fritidsaktiviteter over hele landet, sier Grøtting.
Kutt vil ramme både by og bygd, heter det i brevet til regjeringen.
Frykten er likevel at distriktene blir rammet først. Grunnen er at det er her busser og ferger er mest avhengig av offentlig støtte.