– Regjeringen har dratt beina etter seg i dette spørsmålet, sier MDG-leder Une Bastholm.
Oslo og Bergen har lenge bedt om å få lage såkalte nullutslippssoner. Det betyr at bare biler som ikke slipper ut klimagasser kan kjøre i enkelte områder. I praksis vil det si elbiler.
I klimameldingen åpner regjeringen for dette for første gang. Meldingen kom i januar. Siden har det mange kaller et fossilforbud blitt heftig debattert.
– Unødvendig å holde igjen
Regjeringen vil gå sakte fram. I første omgang vil de ha noen få prøveprosjekter som staten må godkjenne. Et forbud på riksveiene er uaktuelt.
– Det er helt unødvendig at staten skal sitte og holde igjen, sier Une Bastholm.
– Det må være opp til kommunene selv om de ønsker å opprette nullutslippssoner. Dette er et viktig virkemiddel for mange kommuner, men ikke alle.
– Det vil sikre god byluft og gjøre byene våre trygge for unger og eldre og andre som er ekstra sårbare.
– Det er også veldig viktig som supplerende klimatiltak sammen med bomringer og elbilfordeler, særlig i byene, sier hun.
Trondheim, Stavanger og Fornebu
MDG har allerede foreslått fossilforbud flere steder. Både i Trondheim og Stavanger blir saker om dette behandlet i disse dager. I Stavanger er også Venstre med på forslaget.
I Bærum har kommunen bestemt at Fornebu skal være såkalt nullutslippsområde i 2027. Det er samme år som Fornebubanen åpner.
Politikerne har ikke tatt stilling til om det betyr forbud mot bensin- og dieselbiler.
Bærum MDG vil ha et slikt forbud i den sentrale delen av området, helst i 2025.
– Svært inngripende
Ifølge samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) er det ikke bestemt hvor mange eller hvilke kommuner som er aktuelle. Han fastholder at det i første omgang er snakk om noen få byer.
– En nullutslippssone er et svært inngripende tiltak, sier samferdselsministeren.
Hareide sier også at kommunene allerede har en rekke virkemidler for å ivareta klima- og miljøhensyn i byområder. I en e-post til NRK trekker han fram tre eksempler:
- Bompengeordninger med fleksible takster.
- Lavutslippsoner. Dette er soner der det er lov å kjøre bensin- og dieselbil, men de må betale gebyr.
- Restriktiv parkeringspolitikk.
– Jeg oppfordrer kommunene til å ta i bruk disse virkemidlene, sier Knut Arild Hareide.
– Ikke interessant på bygda
Une Bastholm erkjenner at mange steder i Norge ikke er egnet for et bensin- og dieselforbud. Men dette er noe regjering og Storting ikke bør legge seg bort i, mener hun.
– Jeg mener vi må stole på at lokalpolitikerne kjenner sitt område og sin kommune best.
– For veldig mange små kommuner, mange steder på bygda, vil det ikke være interessant i det hele tatt, sier hun.
– Tar hele hånda
Klimameldingen er for tiden til behandlingen i Stortinget. Fremskrittspartiet vil ikke åpne for fossilfrie soner i det hele tatt. Forslaget til MDG viser hvorfor, sier transportpolitisk talsmann Bård Hoksrud.
– Når regjeringen gir dem lillefingeren, tar de hele hånda. De ønsker egentlig å straffe de som er avhengig av bil og særlig av en fossilbil.
– Å åpne for dette er som å åpne en demning. Du starter veldig lite, og så brister hele demningen. Da kommer disse nullutslippssonene i bøtter og spann, sier Hoksrud.