– Når folk kommer på jobb igjen så er de i en ny kommune, med nye grenser, med nye adresseenheter og ting skal gå videre som vanlig, sier IT-direktør ved Statens kartverk, Olav Petter Aarrestad.
Nye Sandefjord får over 62 000 innbyggere, og sammenslåingen får betydning for mange offentlige registre og systemer.
Så fort som mulig
Mens vi andre spretter sjampanjen og tenner rakettene på nyttårsaften, er en gruppe i kartverkets bygg på Hønefoss hektisk opptatt med de siste forberedelser for å få lagt ut det nye kommunekartet så fort som mulig etter midnatt.
– For det første så endres jo kommunegrensene. For eksempel er det en del veier som har like navn i de tre kommunene, og det har de jo jobbet veldig med i denne perioden. Så det er rundt 1500 adresser som endrer navn i den nye kommunen, sier prosjektleder Unn Disch Kihle i Kartverket, før hun legger til:
– I tillegg så har hver eiendom sitt gårds- og bruksnummer. Og for at de ikke skal være like, for det kan det ikke være, så får de også endringer. Så i Stokke og Andebu blir det mye endringer.
Kan være livsviktig
Det er ikke første gang i historien at kommuner slår seg sammen, men den digitale utviklingen har gjort at kravene til umiddelbar tilgjengelighet til korrekte kart er annerledes i dag enn for noen tiår siden.
Liv og helse kan stå på spill dersom nødetatene for eksempel ikke har tilgang på riktige adresser og gårds- og bruksnumre. De ansatte på kartverket har derfor utarbeidet en plan på 65 punkter som skal sikre at riktige kart er tilgjengelige for brukerne.
– Det er utfordrende for Kartverket. Vi sprer dataene våre på en måte som gjør at alle andre skal ha tak i dem til rett tid. Derfor er det viktig at vi gjør den jobben i rett tid, forklarer Kihle.
Ikke rom for å feile
Det er ikke gjort i en håndvending å lage nytt kart for kommuner som slår seg sammen. Statens Kartverket har arbeidet med dette i ett år og har fått en ekstrabevilgning på 12 millioner kroner til arbeidet. Ikke bare for at nye Sandefjord skal få et riktig kart, men like mye for å forberede seg til kommende kommunesammenslåinger.
– På mange måter er det vi nå gjøre med nye Sandefjord en pilot. Vi trener jo da på det som skal komme, sier Aarrestad.
– Er det rom for å feile?
– Nei, overhodet ikke.