Som NRK meldte torsdag morgen legger byrådet i dag fram en ny handlingsplan for bedre luftkvalitet i Oslo. Der står det at de vil utrede et veikart for fossilfritt sentrum innen Ring 3 i 2024, og miljøbyråd Lan Marie Berg avviste ikke at dette kunne bety forbud mot bensin- og dieselbiler.
Det er Miljødirektoratet som har pålagt Oslo kommune å revidere den gamle planen fra 2015 for å komme under grenseverdiene for helsefarlig NO2 (nitrogendioksid), utslipp som blant annet kommer fra dieselbiler.
– Høye nivåer er et problem for folkehelsen i Norge. Spesielt barn, syke og eldre er utsatt. Men også friske folk kan bli syke av dårlig luftkvalitet, sier seksjonsleder Anna von Streng Velken i seksjon for transport og luftkvalitet i klimaavdelingen i Miljødirektoratet.
- NRK faktasjekket påstand: Dør 185 mennesker hvert år av luftforurensning i Oslo?
Mindre svevestøv
I Norge er det svevestøv og NO2 som bidrar mest til lokal luftforurensning, ifølge Miljødirektoratet.
Svevestøvnivåene har hatt en nedadgående trend i flere byer, men i andre varierer nivåene fra år til år og grenseverdien overskrides enkelte år. Grenseverdien for NO2 har blitt brutt jevnlig i Oslo og Bergen.
De siste målingene Miljødirektoratet har er fra 2016. NRK får opplyst at 2017-målinger først blir offentliggjort mot slutten av 2018.
«Med mindre det blir innført omfattende trafikkregulerende tiltak, kommer det nasjonale målet for NO2 til å bli overskredet i de største byene de neste årene. Nivåene av NO2 avhenger mye av størrelsen på byene, og det er derfor særlig Oslo som vil ha utfordringer,» skriver Miljødirektoratet.
– Bekymringsfullt
Miljødirektoratet varsler at Oslo kommune vil bli ilagt 50.000 kroner i tvangsmulkt dersom handlingsplanen ikke er oversendt innen 28. februar 2018.
– Når grenseverdien blir overskredet i byer, er det et problem for helsen, og det er bekymringsfullt, sier Velken.
Hun påpeker at det er kommunens ansvar å holde seg innenfor verdiene av NO2. Hva som er riktige tiltak kan variere fra sted til sted, og Miljødirektoratet vil ikke si noe om hvilke tiltak som er viktigst.
Velken sier det gjøres mye i byene i dag.
– Det er viktig med langsiktige, gode tiltak. For eksempel god areal- og transportplanlegging som gjør at man kan velge andre transportmuligheter enn bil, som gode kollektivløsninger, gang- og sykkelmuligheter, sier Velken.
– Helse viktigst
Miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) sier følgende på spørsmål om det kommer til å bli et forbud:
– Det vil utredningen vise. Virkemidlene på veien er miljødifferensiering og lavutslippssone, og så får vi se hva som vil være nødvendig.
– Det som er viktig for byrådet, og etter pålegg fra staten, er at vi ivaretar folks helse, sier Berg.