Se også:
"Samferdselsdepartementet har vært opptatt av å bidra til en raskere og mer sammenhengende utbygging av E18 enn det var lagt opp til i NTP 2006-2015.
Gjennom et spleiselag der bilistene bidrar med bompengebetaling og tilsagn om økte statlige midler ble det mulig å starte utbyggingen av E18 til firefelts veg på strekningen Krosby – Knapstad i 2008.
Prosjektet fullføres i første fireårsperiode. I tillegg foreslås statlige midler til gjenstående strekninger på E18 i Østfold.
Utbygging av strekningen Melleby – Momarken forutsettes gjennomført i første fireårsperiode.
I tillegg legges det til grunn anleggsstart på utbyggingen vestover fra Knapstad til Retvedt i Akershus.
På strekningen videre fram til Vinterbru blir det gjennomført utbedrings og trafikksikkerhetstiltak langs dagens trasé i påvente av planavklaring. Det arbeides med ulike opplegg for ytterligere bompengefinansiering av E18-utbyggingen i Østfold.
Samferdselsdepartementet legger foreløpig til grunn delvis bompengefinansiering av strekningen Melleby – Momarken gjennom takstøkninger i eksisterende bomstasjoner etter at strekningen er åpnet for trafikk.
Regjeringen er opptatt av å bidra til utviklingen av en effektiv havn og til byutviklingen i hovedstaden.
Utvikling av Oslos sjøside til byformål og konsentrasjon av havnevirksomheten til Sydhavna, medfører behov for ny atkomst til havna fra E18 Mosseveien.
Prosjektet inngår i det lokale forslaget til Oslopakke 3. Samferdselsdepartementet legger til grunn at prosjektet gjennomføres i første fireårsperiode. Det foreslås derfor statlige midler til atkomsten som vil bli omklassifisert til riksveg i forbindelse med forvaltningsreformen.