Hopp til innhold

Åpner siste del av «tabbeveien» i Østfold

Lørdag åpner den siste delen av E18 gjennom Østfold. Det markerer slutten på to tiår med milliardsprekk og humper i veien.

Siste del av tabbeveien E18 i Østfold åpner

Utbyggingen av E18 gjennom Indre Østfold har vært preget av oppgraving, feil og skiløpere de siste 17 årene. Nå kan Statens vegvesen endelig åpne den helt ferdige veien.

Foto: Statens vegvesen/Erik Unaas/NRK

– Øyenstikkeren er viktig for dette prosjektet. Vi har jo ivaretatt dem ved å bygge en ekstra lang bru, så de måtte vi ha med på koppen, smiler prosjektleder Elin Bustnes Amundsen i Statens vegvesen.

Hun står inne på prosjektkontoret til vegvesenet og viser frem koppen som skal deles ut som en del av markeringen av at motorveien endelig står helt ferdig.

Endelig, for utbyggingen har skjedd stykkevis og delt og på langt nær uten humper i veien.

Øyenstikkeren som Bustnes Amundsen snakker om, den rødlistede Blodrød høstlibelle, førte til at en bru ble 15 meter lenger og 15 millioner dyrere enn planlagt.

Trøbbel-vei

Det var mange tragiske trafikkulykker som ble lagt vekt på da Stortinget sa ja til en ny E18 gjennom Indre Østfold i 2000.

Motorveien skulle egentlig stått ferdig allerede i 2014. Men flere ganger har prosjektet blitt forlenget eller fordyret på grunn av feil, kuriositeter eller politiske beslutninger.

– Det skjer ting på veien som gjør at man blir forsinket. Jeg tenker at tre år ikke er så verst når det er 17 år siden prosjektet startet opp, sier Bustnes Amundsen.

Veien har også blitt langt dyrere enn først planlagt. Omregnet til dagens verdi skulle den kostet 2,5 milliarder. Sluttsummen ender på nærmere 6,5 milliarder.

Noe av grunnen er at mer av veien ble bygget som firefelt enn først planlagt, og at markedet har endret seg og blitt dyrere.

– Det viktigste er at vi har holdt oss innenfor kostnadsrammene for hver parsell vi har bygget. Problemene og utfordringene vi har møtt på har ikke gått utover kostnadsrammene vi har blitt tildelt av Stortinget, understreker prosjektlederen.

Dette er bare noen av tingene som har skapt mye oppmerksomhet:

  • I 2008 stoppet utbyggingen fordi det ikke ble lagt inn penger i Nasjonal Transportplan. Samme år ba Østfold Senterparti staten om en offentlig krisepakke for å få fortgang i utbyggingen.
  • I november 2010 åpnet daværende statsminister Jens Stoltenberg parsellen mellom Askim og Spydeberg med snorklipping og fest. Men allerede fire måneder etter kom beskjeden om at veien til 1,3 milliarder måtte graves opp på grunn av telehiv.
  • I 2012 oppdaget Statens vegvesen grunnen til telehiv. En fire meter lang stein ble funnet rett under asfalten. Dermed startet krangelen mellom vegvesenet og entreprenøren om hvem som hadde skylden.
  • Senere samme år ble det gjennomført flere krisemøter om E18-utbyggingen, etter at lokalpolitikerne i Ås var nære ved å velte planen om utbygging. Daværende samferdselsminister Marit Arnstad vurderte å gripe inn med en statlig reguleringsplan.
  • I 2013 måtte tre nye kilometer av motorveien graves opp fordi det var brukt stein som ikke taklet den norske vinteren. Totalt 3000 lastebillass med stein måtte byttes ut til en ekstraregning på 20 millioner kroner.
  • To måneder senere ble det kjent at åpningen av en ny parsell ble utsatt med åtte måneder fordi fylkesveien som skulle lede trafikken inn på motorveien var for dårlig.
  • Utsettelsen ga Eidsberg-ordfører Erik Unaas ideen om å gjøre om veien til Norges dyreste skiløype, noe som ble tatt svært godt imot av lokalbefolkningen.
  • Så, i januar 2014, kom en ny tung beskjed. 15 kilometer av den da elleve år gamle motorveien måtte bygges ut på nytt fordi den opprinnelig var bygget for smalt. Prislappen for å utvide veien, rive for smale bruer og bygge midtdelere kunne ende på en halv milliard kroner.
  • Tidlig i 2017 ble en planlagt storslått velkomsthilsen til bilistene som kjørte inn i Norge til en stor plage. Prestisjebrua Norgesporten skulle åpnet i juli, men problemer hos entreprenøren i Latvia forsinket brua med over et halvt år. Senere gikk en underentreprenør konkurs.
  • Omtrent samtidig måtte vegvesenet stenge E18 for all trafikk ved Mysen fordi et dreneringsrør hadde blitt lagt feil i bakken. Rør-tabben førte til store oversvømmelser i en åker og kostet 30 millioner å fikse.
Elin Bustnes Amundsen

Se bilder av flere av historiene om E18 gjennom Indre Østfold.

Foto: NRK

Feståpning ga kilometerlange køer

Selv ikke alle feståpningene har gått som de skulle. Da samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) klippet snoren for delen mellom Knapstad og Retvet, ble det gjort midt i rushen på en fredag.

Strekningen brukes av svært mange pendlere mellom Indre Østfold og Oslo, og er også hovedveien mellom Oslo og Stockholm.

Åpning E18

HØYTIDELIG: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) klippet snora og åpnet en del av E18 i 2016. Åpningen førte til kilometerlange køer.

Foto: Birger Kjølberg / NRK

Åpningen førte til kilometerlange køer og misfornøyde bilister.

– Vi måtte få merket der den nye og den gamle veien møttes. Da måtte vi legge om trafikken, og da blir det kø. Det var kanskje litt uheldig at det var midt i rushet, innrømmet prosjektleder Elin Bustnes Amundsen i Statens vegvesen den gang.

Lørdag blir det ny snorklipping, og en markering av at den humpete Europaveien gjennom Østfold endelig er ferdigstilt.

– Det er jo stas å ha bygget en pen vei med god trafikksikkerhet, sier Bustnes Amundsen.