Hopp til innhold

Togtrafikk i Innlandet

  • Togrute-trøbbel: På Hamar må toget stå stille i ni minutt

    Nesten kvar time heile dagen må regiontoget mot Lillehammer vente i ni minutt på Hamar stasjon.

    11 milliardar kroner er brukt på dobbeltspor til Hamar, og toget mellom Oslo og Hamar går no raskare enn før. Men nord for Hamar gjeld framleis dei gamle togrutene. Difor må toget vente på Hamar stasjon, skriv VG.

    Det er heilt unødvendig seier Jon Hamre, tidlegare ruteplanleggar i NSB, til avisa.

    – Det er fullt mogleg å gjere det betre enn i dag. Ved å stokke litt om på toga gjennom Oslo, kan regiontoga til Lillehammer spare omtrent eit kvarter kvar veg, seier han til VG.

    Det er Vy som køyrer toga som må vente på Hamar.

    – Frå Vy si side ser vi ikkje dette som ei optimal løysing, seier Siv Egger Westin, kommunikasjonssjef for persontog i Vy til avisa.

    Hamar togstasjon
    Foto: Frode Meskau / NRK
  • Nye regiontog kan bli toetasjes – men det vil ta tid

    Tog som er to etasjer høye kan kan komme, men først om mange år.

    Regjeringen vil bruke 5,9 milliarder kroner på toetasjes tog for å øke kapasiteten på regiontogene på Østlandet.

    Det gjelder alle tog med R foran, som RE30 til Gjøvik, R14 til Kongsvinger eller RE10 som går til Lillehammer og mot Drammen.

    Stortinget skal etter planen votere over Nasjonal transportplan i dag.

    Selv om toetasjes tog skulle bli stående i Nasjonal transportplan, så vil det gå minst syv år før togpendlere kan ta disse i bruk.

    SJ regionaltåg, en solig vårdag

    Nye regiontog kan bli toetasjes – men det vil ta tid

    Tog med to etasjer kan være løsningen på overfylte tog på Østlandet. Pendlerforening mener det haster å få fortgang i prosjektet.

  • Mange nestenulykker på planovergangene

    2023 var toppår for nestenulykker på norske planoverganger.

    Årlig skjer det mellom 600 og 700 uønskede hendelser på planoverganger, mens det i fjor ble meldt om 815 hendelser som i verste fall kunne endt med sammenstøt mellom tog og trafikant.

    Det skyldes som oftest at kjørende, syklende og fotgjengere ikke følger trafikkreglene.

    I Innlandet ble det meldt om 10 nestenulykker ved Tynset planovergang, mens det ble innrapportert seks tilfeller ved Raufoss planovergang og ved Texas-planovergangen i Elverum.

    Langs Gjøvikbanen ved Raufoss rapporterte Vy om en mannsperson med hodetelefoner som var i ferd med å gå over planovergangen toget kom.

    I siste liten oppfattet personen at toget foretok nødbremsing og ga lydsignal om at toget kommer, og personen fikk stoppet.

    – Utviklingen er skremmende, og vi vil derfor minne alle som ferdes tett på jernbanen om hvor livsnødvendig det er å følge signaler, skilt og regler, sier Pål Buset, prosjektleder og ansvarlig for Bane NORs holdningsskapende arbeid.

    Varselskilt på usikret togovergang på Ilseng
    Foto: Jenny Marie Sveen
  • Togtrafikk stengt mellom Stange og Eidsvoll

    Bane Nor har stengt togtrafikken mellom Stange og Eidsvoll.

    Det skal være problemer med strømtilførselen mellom Espa og Tangen som har ført til stengningen.

    Pressevakt i Bane Nor, Øystein Stavdal Paulsen, sier de har folk på veg ut for å se nærmere på problemet.

    – Siden vi ikke vet hva det er så er det vanskelig å si når det er i gang igjen.

    Regiontoget Drammen-Lillehammer og toget mellom Oslo og Trondheim er berørt.

    Full togstans
    Foto: Morten Stenberg / NRK
  • Vedtatt å kjøpe nye tog til Rørosbanen

    Stortinget har i ettermiddag enstemmig vedtatt å kjøpe nye tog til Rørosbanen.

    I forslaget som er vedtatt blir regjeringen bedt om snarest mulig å gi Norske Tog handlingsrom til å bestille nye fjerntog til Rørosbanen.

Flere saker fra Innlandet

Hvit skogshare

Ser du hva som er feil med dette bildet?

Finnskogdagene

Nå går Finnskogdagene av stabelen: – En skikkelig milepæl