Hopp til innhold
Y-blokka med kunstverket Fiskerne av Carl Nesjar og Pablo Picasso.
Foto: Lise Åserud / NTB scanpix

Nytt regjeringskvartal

Oppsummert

Et nytt regjeringskvartal er beregnet å koste over 20 milliarder kroner. Regjeringen legger opp til at første byggetrinn kan starte i 2021.Kunst av Carl Nesjar og Pablo Picasso skal bevares i det nye regjeringskvartalet.

  • Ruter advarer mot ring 1-kaos

    Kollektivselskapet Ruter frykter konsekvensene hvis det ikke gjøres tiltak før ring 1 i Oslo stenges, skriver Avisa Oslo.

    Ringveien skal stenges i forbindelse med bygging av nytt regjeringskvartal på Hammersborg.

    Byrådet er blant dem som vil stanse planene, men det har ikke lyktes.

    Det er varsla trafikkaos i byen når ringveien stenges, og mange løsninger er diskutert.

    Statens Vegvesen har tidligere sagt at de ikke vil gjøre boliggater til omkjøringsgater.

    Men Ruter mener kjøremønsteret i byen uansett vil endres slik at det blir mye mer trafikk i boliggatene.

    Det vil ramme kollektivtrafikken og dermed lamme Oslos befolkning. På grunn av mye trafikk kan farten reduseres til 10 km/t i snitt i rushtida, frykter de.

    Nå krever selskapet tiltak for å få ned trafikkmengden i sentrum, for å forebygge kaos.

    – Det må gjøres raskt nå etter sommerferien, sier Ruters direktør Snorre Lægran til avisa.

    Hammersborgtunnelen tunnelåpning mot vest, Ring 1
    Foto: Rolf Petter Olaisen / NRK
  • Frykter flere biler i boligstrøk - ber regjeringen om 100 mill.

    Opp mot 5000 flere biler vil daglig kjøre i boligstrøkene når ring 1 stenges, frykter byrådet i Oslo. De krever 100 millioner kroner fra regjeringen.

    – Det er nødvendig at regjeringen i statsbudsjettet for 2024 setter av tilstrekkelige midler til å finansiere tiltak som er nødvendige på det kommunale veinettet, skriver byrådsleder Raymond Johansen (Ap) og samferdselsbyråd Sirin Stav (MDG) i et brev til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap), melder Avisa Oslo.

    E18 Operatunnelen blir omkjøringsvei når ring 1 i Oslo sentrum stenges i tre år fra våren 2024 grunnet arbeidet i Hammersborgtunnelen. Trafikkanalyser viser samtidig at rundt 5000 bilister daglig vil velge å ikke følge omkjøringsskiltet. I stedet vil de kjøre i boliggatene rundt ring 1.

    Dette vil få store negative konsekvenser for blant annet beboere, skolebarn og myke trafikanter, mener Johansen og Stav. (NTB)

  • Kan bli biltrafikk over Rådhusplassen i Oslo

    Trafikkmønsteret i sentrum blir påvirket av byggingen av det nye regjeringskvartalet.

    Nå bekrefter prosjektleder Elin Hermanstad Havik overfor Avisa Oslo at Statens vegvesen anbefaler å benytte Rådhusplassen til midlertidig beredskapstrasé mens Ring 1 er stengt.

    Hun forklarer at beredskapstraseen kun skal benyttes hvis E18 Festningstunnelen er helt stengt i begge tunnelløp, noe som ifølge prosjektlederen skjer «svært sjeldent».

    – Statens vegvesens erfaringstall tilsier at behovet for å benytte denne beredskapstraseen vil være noen få ganger per år, skriver Havik i e-posten.

    Videre skriver Havik at den anbefalte beredskapstraseen innebærer at vestgående trafikk benytter Rådhusgata og østgående benytter Akershusstranda

  • MDG vil stoppe Ring 1

    Oslo MDGs leder Sigrid Z. Heiberg rettet sterk kritikk mot planene om ny Ring 1 gjennom Oslo sentrum på MDGs landsmøte lørdag.

    – I Oslo vil regjeringen nå tvinge på oss en unødvendig og trafikkøkende biltunnel for 3 milliarder.

    – Vi i Oslo skal fortsette å kjempe for å stoppe Ring 1-tunnelen og heller gjøre området til en trivelig, grønn park, sa Heiberg.

    I revidert nasjonalbudsjett varsler regjeringen at prisen har økt fra 3,1 til 3,325 milliarder kroner og at også dette anslaget er usikkert.

    Regjeringen mener likevel at å senke Ring 1 ti meter under det nye regjeringskvartalet er nødvendig for å ivareta sikkerheten.

    I Oslo er det frykt for at mye trafikk fra Ring 1 vil tyte ut i boliggatene når veien blir stengt i tre år.

    Hammersborgtunnelen tunnelåpning fra vest, Ring 1.
    Foto: Rolf Petter Olaisen / NRK
  • Vurderer å stenge gater for å unngå overbelastning

    – Det kan bli aktuelt å stenge gater for biltrafikk på Hammersborg i Oslo, sier samferdselsbyråd Sirin Stav.

    Neste år skal både Vaterlandstunnelen og Hammersborgtunnelen stenges på grunn av bygging av nytt regjeringskvartal.

    Statens vegvesen har landet på at de da vil sende trafikken via Operatunnelen. Men de tror også at 3.000–5.000 bilister vil velge andre veier, som for eksempel boliggater.

    Folk som bor rundt Hammersborg er bekymret for at det skal bli mer biltrafikk gjennom deres nabolag.

    Tirsdag kveld var det et beboermøte om saken, hvor samferdselsbyråden altså sa at det kunne bli aktuelt å stenge boliggater for å slippe økt trafikk der.

    Hammersborgtunnelen tunnelåpning fra vest, Ring 1.
    Foto: Rolf Petter Olaisen / NRK

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no