Hopp til innhold

Kommunen tar ikke sikkerhetsgrep: – Kunne gått mange liv

Enda en gang holdt det på å gå galt i krysset Sannergata/Fagerheimgata, og enda en gang ber Oslo kommune naboene smøre seg med tålmodighet.

Sykkelbutikk i Sannergata/Fagerheimgata etter ulykken tirsdag. På bildet ser man flere ødelagte sykler og knust glass.

ØDELAGT: Vinduene ble knust og flere sykler ble ødelagt etter ulykken mandag.

Foto: Privat

Mange fikk seg en kraftig støkk på Dælenenga i Oslo mandag formiddag.

– Det smalt som en bombe, sier Lars Håkon Slette.

Han er assisterende daglig leder ved Oslo sykkelverksted, og var nesten på feil plass til feil tid.

Ved titiden kjørte en bil i høy fart inn gjennom vinduet deres på hjørnet Sannergata/Fagerheimgata.

Sykler, metall og glass ble kastet flere meter inn i lokalet.

Slik ser det ut inne i Oslo sykkelverksted dagen etter at en bil for inn i gjennom vinduet.

Slik så det ut inne i Oslo sykkelverksted dagen etter at en bil for inn igjennom vinduet. Dagen har gått til rydding, forteller ass. daglig leder Lars Håkon Slette.

Foto: Bård Nafstad / NRK

Da var det fem ansatte og en kunde inne i verkstedet. Fem ble skadd, inkludert føreren og en fotgjenger.

– Det var sjokkerende, men jeg har det etter forholdene bra, sier Slette om den voldsomme hendelsen.

– Det kunne gått små mye verre – vi snakker små marginer, legger han til.

Gjentar seg

Selv om det kom brått på, har det skjedd ham før – flere ganger. Senest julen 2021 deiset en bil på vei ned Fagerheimgata inn i fasaden på bygget der de holder til.

Det var tredje gang Slette hadde opplevd et slikt krasj på jobb.

Sammenstøtet i går var det fjerde på ti år på arbeidsplassen hans.

Lars Håkon Slette er assisterende daglig leder ved Oslo sykkelverksted, og forteller at problemet med biler i fasaden deres i bakgrunnen har blitt et gjentakende problem.

1,2,3,4..: Lars Håkon Slette er assisterende daglig leder ved Oslo sykkelverksted, og forteller at problemet med biler i fasaden deres i bakgrunnen har blitt et gjentakende problem.

Foto: Bård Nafstad / NRK

Han forteller om daglige nestenulykker i krysset, og om biler som kommer over i motsatt kjørefelt støtt og stadig.

– Sånn som det er nå kjører til og med politiets og kommunens biler feil, sier Slette.

Ingen endringer med det første

Han mener utformingen og merkingen i krysset er for dårlig, og at en fysisk barriere mellom vei og fortau kan være på sin plass.

For å hindre enda en hendelse, sendte derfor Slette en anmodning nettopp til kommunen høsten 2022 om å gjøre tiltak på stedet.

Da var tilbakemeldingen at ønsket om en betongbarriere ikke ville bli prioritert i år, men at tiltaket ville bli vurdert i 2023.

Siden har Slette ikke sett eller hørt noe til grep fra kommunens side. Kort etter krasjet mandag tok han og NRK derfor igjen kontakt med Bymiljøetaten vedrørende krysset.

De svarer det er gjort observasjoner på ulykkesstedet, og at det vil bli gjort en faglig vurdering av alle mottatte innspill om trafikksikkerhetstiltak.

Krysset Sannergata/Fagerheimgata vil være med i vurderingen.

Krysset Sannergata/Fagerheimgata. Den gule streken viser den fysiske barrieren Oslo sykkelverksted har bedt kommunen om å sette opp etter at flere biler har krasjet inn i lokalet deres på hjørnet.

KART: Oslo sykkelverksted la ved dette kartet med i en e-post til Oslo kommune i høsten 2022 for forklare trafikksituasjonen i krysset Fagerheimgata/Sannergata.

Foto: Lars Håkon Slette

– Behovet for trafikksikkerhetstiltak må sees opp mot behovet andre steder i byen, skriver pressevakt Marie Berge i en e-post til NRK.

Og blir det noe sikring i denne omgang, så blir det ikke med det første.

– Det er gjennom sommersesongen vi bygger de tiltakene som er besluttet prioritert, fortsetter Bymiljøetaten.

Videre påpeker de at krysset er skiltet og oppmerket i henhold til kriterier.

Frustrasjon og utrygghet

Hvis ikke krysset blir endret, må i det minste de mange fotgjengerne få et skille til sterkt trafikkerte veien, mener Slette.

Bil kjørt i sykkelbutikk Sannergata

KREFTER: Bilen bærer preg av de voldsomme kreftene som var i sving da den møtte lokalene til Oslo sykkelverksted mandag. På veien krysset bilen motsatt og et fortau.

Foto: Geir Åge Heggelund / Geir Åge Heggelund

– Hadde det vært rushtid i april hadde det stått tre-fire utenfor og ventet, i tillegg til ti andre inne i butikken. Da kunne det gått mange liv. Det er «sketchy», sier en bekymret Slette.

Også beboerne i området kjenner på en utrygghet som følge av trafikksituasjonen. Geir Åge Heggelund bor i bygget der bilen krasjet.

– Smellet var så vanvittig at jeg trodde det var sprengning på gang, forteller han.

Han løp til vinduet og så en rykende bil med smadret front under seg. Kunne den finne på å brenne, lurte Heggelund.

– Dramatikken spredde seg. Folk stod i vinduene og var kjempeengstelige, forteller han scenene etter krasjet.

Han forteller at sameiet han bor i har kontaktet kommunen om trafikksituasjonen, men han er frustrert over at kommunen tilsynelatende ikke tar grep.

Geir Åge Heggelund og Lars Håkon Slette er skjønt enige om at noe må gjøres med trafikken som suser forbi.

HANDLING: Lars Håkon Slette fra sykkelverkstedet og nabo Geir Åge Heggelund er skjønt enige om at noe må gjøres med veien i bakgrunnen.

Foto: Bård Nafstad / NRK

– Det har vært snakk om å gjøre noe tidligere også, sier han.

Skjer det ikke noe, så forsvinner fort det lokale sykkelverkstedet, forteller Slette.

– Det er skummelt at dette bare fortsetter, så vi vurderer om vi skal være her i det hele tatt, sier han.

– Det er ikke et spørsmål om det skjer igjen, men et spørsmål om hvor lang tid det tar før det skjer igjen.