Hopp til innhold
Ny E18 Ramstadsletta
Foto: Statens vegvesen

Ny E18 vest for Oslo

Oppsummert

Byggingen av ny E18 fra Lysaker til Ramstadsletta i Bærum er i gang.

  • Fortsatt stor usikkerhet om utbygging av E18

    Ikke før neste år vil regjeringen si om de vil bygge de siste etappene av E18 Vestkorridoren.

    Akkurat nå bygges etappe 1, som går mellom Lysaker og Ramstadsletta i Bærum. Det er brukt 17,4 milliarder kroner på denne etappen.

    Nå sås det tvil om regjeringen vil ta seg råd til å bygge den delen av veien som i hovedsak skal gå i tunnel under Sandvika, skriver Aftenposten.

    Denne etappen av veiutbyggingen er nemlig verken vedtatt eller prioritert av regjeringen.

    I forrige uke ble det klart at etappe to ligger an til å bli 3 milliarder kroner dyrere enn tidligere anslått. Statens vegvesen har dermed utsatt planleggingen av veien.

    Samferdselsdepartementet opplyser til avisen at regjeringen våren 2024 vil legge fram en ny Nasjonal transportplan der prioriteringen av veiprosjekter i perioden 2025–2036 vil komme fram.

    Dermed vil det ta nærmere halvannet år før man får svar om etappe to av det omstridte veiprosjektet blir gjennomført.

    (NTB)

  • Vil skrinlegge E18-prosjekt

    Byrådsleder Raymond Johanser ber regjeringen legge planene om E18 i Sandvika på is.

    Han sier til Avisa Oslo pengene kan brukes til andre prosjekter, enn en motorvei Oslo ikke vil ha.

    I dag ble det kjent at ny E18 mellom Ramstadsletta og Nesbru blir tre milliarder kroner dyrere enn antatt.

    MDG, SV og Rødt vil derfor skrinlegge prosjektet.

    Planene omfatter blant annet tunnel under Sandvika. MDG-leder Arild Hermstad vil heller ikke bruke milliarder på mer motorvei.

  • Frykter ny barriere i Sandvika

    Bærum kommune frykter at én barriere blir erstattet med en annen når E18 blir lagt i tunnel forbi Sandvika.

    Grunnen er at Statens vegvesen planlegger en ny firefelts lokalvei mellom bebyggelsen og sjøen når motorveien er borte (se illustrasjon).

    Nå vil kommunen bruke 5 millioner kroner på å utrede muligheten for å grave ned også lokalveien i en kulvert under Sandvikselva, skriver Budstikka.

    Grove anslag viser at det vil gjøre prosjektet 1,3 milliarder kroner dyrere.

    Statens vegvesen gjør det klart at de ikke har tenkt å betale dette, Prosjektleder for E18, Tom Hedalen, kaller løsningen en «miljøbombe».

    – Det er et anleggsteknisk vanskelig prosjekt å gjennomføre delvis under vann, sier han til avisen.

    Ny E18 forbi Sandvika skal bygges i etappe 2 mellom Ramstadsletta og Nesbru i gigantprosjektet E18 Vestkorridoren. Byggingen av etappe 1 mellom Lysaker og Ramstadsletta startet i november 2020,

    Illustrasjon av nytt lokalveisystem i Sandvika i forbindelse med E18 Vestkorridoren.
    Illustrasjon: Norconsult/Statens vegvesen
  • E18-tunnel under Sandvika kan bli kortere

    I løpet av åtte måneder har kostnadsoverslagene for ny E18 mellom Blommenholm og Nesbru økt med 2,5 milliarder kroner.

    Prisøkningen truer veien som tidligst kan stå klar i 2035, skriver Budstikka.

    Arbeidene med nye E18 på det 4,4 kilometer lange strekket mellom Lysaker og Ramstadsletta går etter planen, og holder seg foreløpig innenfor kostnadsrammene på 19 milliarder kroner.

    I februar la Vegvesenet fram et kostnadsoverslag på litt over 12 milliarder for E18 i en 3,6 kilometer lang tunnel under Sandviksåsen.

    I løpet av de siste månedene er det gjort nye beregninger av kostnadene. De viser at prisen har økt til rundt 15 milliarder kroner.

    (NTB)

    Sandvika, brøytemannskaper rydder E18 ved Sandvika 1. nyttårsdag
    Foto: Ørn E. Borgen / NTB
  • Tapte E18-rettssak i Bærum

    Beboere i Sandviksveien i Bærum tapte rettssaken mot Statens vegvesen, skriver Budstikka. I Ringerike, Asker og Bærum tingrett la beboerne ned krav om å enten bli kjøpt ut av Vegvesenet, eller å bli sjekket inn på hotell på Vegvesenets regning mens arbeidet pågår.

    Beboerne fikk medhold i at de blir hardt rammet av støy fra anleggsarbeiderne, men at dette ikke gir grunn til erstatning.

    Til avisa sier beboerne at de nå ønsker å anke dommen til lagmannsretten.

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no