NRK Meny
Nordøstpassasjen
Foto: Grafikk: Lene Sæter / NRK

Nordøstpassasjen

Oppsummert

Nordøstpassasjen kan bli brukt av 25 prosent av skipene som går mellom Europa og Asia innen 2030, tror forskere. Passasjen, som går nord for Russland, ble åpnet for kommersiell skipsfart i 2010 etter at mindre is har gjort det mulig å holde den åpen.

  • Rekordraskt i Nordøstpassasjen

    Et russisk tankskip med norsk gass i lasten har brukt bare 6,5 døgn gjennom Nordøstpassasjen uten bistand fra isbryter. Det er ny rekord, skriver BBC. Den spesialbygde tankeren til rederiet Sovcomflot var lastet med norsk gass til Sør-Korea.

  • Island satser på Nordøstpassasjen

    Et islandsk frakteskip med 1.800 tonn hvalkjøtt ligger i Tromsø og venter på klarsignal fra russiske myndigheter til å gå gjennom Polhavet til Japan, skriver Fiskeribladet Fiskaren. Alternativene er å gå gjennom Suezkanalen eller rundt Afrika.

  • Strengere for skipsfart i nord

    FNs organisasjon for sjøfart har vedtatt nye, strengere regler for utslipp fra skipsfart i polarstrøk. Issmeltingen i Arktis vil føre med seg økt skipsfart, og nå blir reglene for utslipp og dumping av søppel strengere.

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no