Hopp til innhold
Nordøstpassasjen
Foto: Grafikk: Lene Sæter / NRK

Nordøstpassasjen

Oppsummert

Nordøstpassasjen kan bli brukt av 25 prosent av skipene som går mellom Europa og Asia innen 2030, tror forskere. Skipsleia som går nord for Russland, ble åpnet for kommersiell skipsfart i 2010 etter at mindre is har gjort det mulig å holde den åpen.

  • Kom seg løs fra isen

    24 lasteskip har nå kommet seg løs fra isen i Nordøstpassasjen. Det opplyser den russiske atomflåten. Skipene har sittet fast i isen siden midten av november. Det var en russisk isbryter som kom til unnsetning, skriver Russia Today.

  • Russland vurderer ny marineflåte

    Russland vurderer å etablere en ny arktisk marineflåte som får ansvar for å ivareta sikkerheten i Nordøstpassasjen, opplyser en kilde til nyhetsbyrået Tass.

    Når varmere vær fører til mindre sjøis, blir det lettere å seile gjennom Nordøstpassasjen og andre deler av Arktis. Dette er en av grunnene til at Russland retter oppmerksomhet mot Den nordlige sjøruten.

  • Norsk skepsis til Nordaustpassasjen

    – Den nordlege sjøruta gjennom Nordaustpassasjen er ikkje noko realistisk alternativ til Suezkanalen, seier toppsjefen i Nordic American Tankers, Herbjørn Hansson. Russland har promotert ruta etter at Suezkanalen var blokkert ei veke i mars.

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no