Det er litt over en måned siden gruppen som kaller seg Rygge Airport hadde sitt første møte med de to hovedeierne av Moss Lufthavn Rygge. Målet deres var å overta lufthavnen fra 1. november, da den etter planen skal stenge.
- LES OGSÅ:
Men, allerede da signaliserte Orkla og Olav Thon at planene til Rygge Airport ikke holdt mål.
Bak Rygge Airport står blant andre styreleder og tidligere Ap-statsråd Anne-Grete Strøm-Erichsen, tidligere DNB-sjef og styreleder i Telenor Svein Aaser og tidligere NSB-sjef Einar Enger. Daglig leder har vært Knut R. Johannessen.
Mangler informasjon
Onsdag kveld sier kommunikasjonsdirektør i Orkla, Håkon Mageli, at det ikke er grunnlag for å gå i forhandlinger med Rygge Airport.
– Vi har dessverre ikke fått nye opplysninger som gir grunn til optimisme. Vi har etterlyst informasjon om kapitalbase, forretningsplan og kundestruktur. Men, etter en måned har de ikke gitt oss svar på dette.
Men, er det ikke viktigst for dere å få betalt for selskapet?
– Det viktigste er at det blir fortsatt drift på Rygge. Det er ingenting som tyder på det ut fra det vi har sett hos Rygge Airport så langt.
Stenger 1. november
Konsekvensen er at Moss lufthavn Rygge legger ned driften fra november. Det skjer ifølge ledelsen på Rygge som en direkte følge av passasjeravgiften på 80 kroner, som fører til at Ryanair legger ned sin norske base på Østfold-flyplassen.
Ryanair åpnet sin base på Rygge i 2010 og bygget opp et marked på 1,6 millioner passasjerer på få år. Driftsselskapet Rygge Sivile Lufthavn har gått med millionoverskudd i flere år etter dette, og får et overskudd også i år.
Selv om Ryanair tilbød Rygge å fortsette med en tredel av rutene, var ikke det nok til å lufthavnen kan drive med overskudd.
– Ønsker dialog
Daglig leder for gruppen Rygge Airport, Knut Ragnar Johannessen, vil ikke kommentere utspillet fra Orkla, men sier at de fortsatt er åpne for dialog.
– For oss handler det om at vi må sette oss ned og snakke sammen. Hvis Orkla har spørsmål de ønsker svar på, så skal vi etter beste evne svare på det.