Ingen overtakelse av Rygge

Eierne av Moss lufthavn Rygge vil ikke gå i forhandlinger med den private gruppen Rygge Airport. Forklaringen er at Orkla og Olav Thon ikke tror på planene gruppen legger fram.

Moss lufthavn Rygge

Eierne av nedleggingstruede Moss lufthavn Rygge vil ikke innlede forhandlinger med gruppen Rygge Airport.

Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Det er litt over en måned siden gruppen som kaller seg Rygge Airport hadde sitt første møte med de to hovedeierne av Moss Lufthavn Rygge. Målet deres var å overta lufthavnen fra 1. november, da den etter planen skal stenge.

Men, allerede da signaliserte Orkla og Olav Thon at planene til Rygge Airport ikke holdt mål.

Bak Rygge Airport står blant andre styreleder og tidligere Ap-statsråd Anne-Grete Strøm-Erichsen, tidligere DNB-sjef og styreleder i Telenor Svein Aaser og tidligere NSB-sjef Einar Enger. Daglig leder har vært Knut R. Johannessen.

Mangler informasjon

Håkon Mageli fra Orkla

Orkla og kommunikasjonsdirektør Håkon Mageli venter fortsatt på informasjon de har etterlyst fra gruppen Rygge Airport.

Foto: Kallestad, Gorm / NTB scanpix

Onsdag kveld sier kommunikasjonsdirektør i Orkla, Håkon Mageli, at det ikke er grunnlag for å gå i forhandlinger med Rygge Airport.

– Vi har dessverre ikke fått nye opplysninger som gir grunn til optimisme. Vi har etterlyst informasjon om kapitalbase, forretningsplan og kundestruktur. Men, etter en måned har de ikke gitt oss svar på dette.

Men, er det ikke viktigst for dere å få betalt for selskapet?

– Det viktigste er at det blir fortsatt drift på Rygge. Det er ingenting som tyder på det ut fra det vi har sett hos Rygge Airport så langt.

Stenger 1. november

Konsekvensen er at Moss lufthavn Rygge legger ned driften fra november. Det skjer ifølge ledelsen på Rygge som en direkte følge av passasjeravgiften på 80 kroner, som fører til at Ryanair legger ned sin norske base på Østfold-flyplassen.

Ryanair-fly på Moss lufthavn Rygge

Ryanair har hatt base på Rygge siden 2010. I november er det slutt. Da stenger Rygge som følge av at Ryanair legger ned basen.

Foto: Nesvold, Jon Olav / NTB scanpix

Ryanair åpnet sin base på Rygge i 2010 og bygget opp et marked på 1,6 millioner passasjerer på få år. Driftsselskapet Rygge Sivile Lufthavn har gått med millionoverskudd i flere år etter dette, og får et overskudd også i år.

Selv om Ryanair tilbød Rygge å fortsette med en tredel av rutene, var ikke det nok til å lufthavnen kan drive med overskudd.

– Ønsker dialog

Daglig leder for gruppen Rygge Airport, Knut Ragnar Johannessen, vil ikke kommentere utspillet fra Orkla, men sier at de fortsatt er åpne for dialog.

– For oss handler det om at vi må sette oss ned og snakke sammen. Hvis Orkla har spørsmål de ønsker svar på, så skal vi etter beste evne svare på det.

SISTE NYTT

Siste meldinger