Hopp til innhold

Vegvesenet advarer mot farlige elsykler, men kontrollerer dem ikke

Statens vegvesen advarer mot farlige elsykler med ulovlig kraftige motorer. Men selv om de har myndighet til det, prioriterer ikke Vegvesenet selv å kontrollere elsykler.

Denne el-sykkelen kunne kjøre i over 100 km/t

KJØRTE FORT: Denne sykkelen kunne ifølge Statens vegvesen komme opp i 108 kilometer i timen på flat mark. Eieren ble i mai dømt til fengsel etter å ha kjørt på en kvinnelig syklist på en gang og sykkelvei i Trondheim.

Foto: Statens vegvesen

Elsykler er blitt stadig mer populære. Salget har doblet seg flere år på rad, og ved Fagerborg sykkelverksted står elsykler for 20–30 prosent av alle sykler som kommer inn til reparasjon.

– Det blir bare flere av dem, sier innehaver Erling Jensen.

Erling Jensen, Fagerborg sykkelverksted i Oslo.

FORVENTER KONTROLL: Erling Jensen sier han venter på at Vegvesenet skal begynne å kontrollere elsykler for å luke ut de farlige. – Et par-tre alvorlige ulykker, så må de vel begynne med det, sier han.

Foto: Kjartan Rørslett / NRK

Han ser ofte elsykler som åpenbart er ulovlige i trafikken, og etterlyser mer kontroll fra Statens vegvesen.

Vet om ulovlige elsykler i omløp

For at en elsykkel skal være lovlig, kan ikke motoren ha større effekt enn 250 watt. Den kan heller ikke hjelpe deg opp i raskere fart enn 25 kilometer i timen.

Statens vegvesen har imidlertid registrert mange annonser for ulovlige elsykler på bruktmarkeder og utenlandske nettsider.

– Det finnes de som ser ut som vanlige elsykler, men egentlig er de kraftige som mopeder eller motorsykler, sier sjefingeniør i Statens vegvesen, Tormod Schau.

Han advarer mot de ulovlige syklene.

– De kan være farlige, spesielt på gang- og sykkelveier der det kan være fotgjengere og barn som leker, sier Schau.

Tormod Schau, Statens vegvesen

ADVARER: Elsykler som er trimmet kan være en fare for fotgjengere og andre syklister, fordi det kan være vanskelig å se at syklene kommer i så rask fart, sier sjefingeniør Tormod Schau i Statens vegvesen.

Foto: Kjartan Rørslett / NRK

Innrømmer dårlig kontroll

Statens vegvesen har blant annet som oppgave å drive med kontroll og tilsyn. Men fungerende avdelingsdirektør i i kontrollavdelingen Elisa Eylands Brandsås innrømmer at de driver liten eller ingen kontroll med elsykler.

– Vi fører meget begrenset kontroll av elsykler. Tradisjonelt har vi prioritert tunge og lette biler i kontrollene våre. Elsyklene er også ganske nye i trafikkbildet, det er noe av forklaringen, sier hun.

Elisa Eylands Brandsås

IKKE PRIORITERT: – Vi har prioritert å kontrollere biler, spesielt tunge kjøretøy, sier fungerende avdelingsdirektør Elisa Eylands Brandsås i kontroll og tilsynsavdelingen i Vegdirektoratet.

Foto: Kjartan Rørslett / NRK

Håper på nye regler

– Jeg synes elsyklister ikke bør få lov til å sykle på fortau fordi det går for fort, sier Jensen i Fagerborg sykkelverksted.

Han tror også at det kan være lurt å øke maksfarten på syklene til 35 kilometer i timen.

– Det hadde fått bort mange av dem som får syklene sine til å gå i 45 kilometer i timen, fordi det kan føles ut som 35 kilometer i timen er raskt nok likevel, sier Jensen.

Fikk straff

I vår ble en 33 år gammel mann dømt til 15 dagers fengsel for å ha kjørt på en kvinnelig syklist med en ulovlig elsykkel.

Syklisten kunne få den ulovlig elsykkelen til å gå i 108 kilometer i timen på flat mark.

Kvinnen fikk hjernerystelse og flere brudd i nakkevirvler og krageben som følge av påkjørselen.

– Vi tenker veldig mye på sikkerheten til folk i trafikken. Det som kan være veldig moro for en enkeltperson kan være farlig for mange andre, sier Schau.

AKTUELT NÅ