Bomringer og arbeidsledighet gir økt elsykkelsalg

Håvard Degnes (37) er en av mange som har byttet ut bil nummer to med en elektrisk sykkel. På få år har nordmenn kjøpt elsykler for langt over én milliard kroner.

SPARER PENGER: Håvard Degnes og kona har byttet ut den ene bilen med en el-sykkel.

SPARER PENGER: Håvard Degnes og kona har byttet ut den ene bilen med en elsykkel.

Foto: Marte Skodje / NRK

– Vi valgte elsykkel fremfor ny bil fordi det er billigere for familien. Nå er dette min transport til og fra jobb, forteller Håvard Degnes.

Etter en uvanlig regntung sommer, har høsten for alvor kommet til Stavanger. Nå høljer det ned og blåser jevnt fra alle kanter. Vestlandsværet er like surt som det pleier, men for Degnes handler det hele om innstilling.

Les også:

Verken han eller kona har mistet jobben, men har likevel erstattet den ene bilen med en elsykkel for nettopp å spare penger.

– Det krever en liten holdningsendring, men jeg føler jeg gjør noe rett i forhold til kropp og sjel, og ikke minst i forhold til økonomi, sier Degnes.

Oljekrise gir sykkelboom

De første elsyklene i Norge ble solgt på midten av nittitallet, men det var først rundt 2013 at salget for alvor begynte å ta av. Siden da har salget av elektrisk sykkel doblet seg hvert år.

ØKT OMSETNING: Tommy Rasmussen er daglig leder for Elsykkelsenteret.

ØKT OMSETNING: Tommy Rasmussen er daglig leder for Elsykkelsenteret.

Foto: Marte Skodje / NRK

På Elsykkelsenteret på Forus merker de godt til nordmenns økte interesse for sykler med batteri.

– Vi har allerede omsatt like mye som vi gjorde i hele fjor, så resten av året er ren bonus, sier Tommy Rasmussen som er daglig leder for butikken.

Høy arbeidsledighet og flere bomringer har fått mange til å bytte ut bil nummer to med en elsykkel.

– Oljekrisen har gjort at folk må ta jobber som ikke er like godt betalt, som de jobbene de hadde før. Flere har ikke lenger råd til å ha to biler, og de kommer hit for å heller kjøpe en elsykkel, sier Rasmussen.

TELLER PÅ PENGENE: Noralv Ersdal (44) vurderer å kjøpe seg en el-sykkel.

TELLER PÅ PENGENE: Noralv Ersdal (44) vurderer å kjøpe seg en elsykkel.

Foto: Marte Skodje / NRK

Noralv Ersdal er innom butikken for å kikke. 44-åringen har lenge tenkt å kjøpe seg en elsykkel, men syns prisene er stive.

– Noen ganger så må man jo se hva man har i lommeboken. Det koster jo fort 29.000 kroner, sier Ersdal.

Les også:

100.000 solgte elsykler

Tall fra Securmark, som drifter landets største sykkelregister, viser at nordmenn har kjøpt elsykler for langt over én milliard kroner de siste årene.

– Det betyr at det finnes godt over 100.000 sykler på veien, sier Jostein Tveide som er daglig leder i Securmark.

STIVE PRISER: El-syker er god butikk, men det koster.

STIVE PRISER: El-sykler er god butikk, men det koster.

Foto: Marte Skodje / NRK

Bare i fjor ble det solgt ca. 40 000 elsykler her i landet, og bransjen forventer et minst like godt salg – og kanskje enda bedre – for i år. Det viser statistikk fra Sportsbransjen og elbilforeningen, samt prognoser fra Securmark.

– Med en gang det kommer litt kraftigere batteri med litt lengre kilometer og så videre så vil jo også salgstallene fortsette å øke i takt med teknologien og hvor bra syklene blir, sier Tveide.