Sør-Trøndelag tingrett mener 33-åringen opptrådte grovt uaktsomt og at han er «sterkt å bebreide» for det som skjedde mandag 1. mai i fjor. På en gang- og sykkelvei i Trondheim krasjet han med en annen syklist, en 27 år gammel kvinne.
Mannen ble mandag dømt til 15 dagers fengsel for overtredelse av tre punkter i vegtrafikkloven og ett punkt i bilansvarsloven.
Han får også kjøreforbud i to måneder og må betale 20 000 kroner i oppreisning til fornærmede. I tillegg inndras elsykkelen.
Erkjente straffskyld
Den fornærmede kvinnen fikk hjernerystelse og flere brudd i nakken.
I dommen viser retten til at det for øvrig var stort skadepotensial ved mannens kjøring. Dette illustreres ved et av vitnenes forklaring, om at fornærmede «fløy gjennom luften» etter kollisjonen.
Den nå domfelte 33-åringen erkjente straffskyld for uaktsomhet, og innrømmet at han skulle ha kjørt på veien og ikke på sykkelvei.
Elsykkel med 7,6 hestekrefter
Han har også innsett at elsykkelen burde vært registrert som lett motorsykkel fordi den kan kjøre ulovlig fort.
33-åringen skal ha kjøpt sykkelen til 60 000 kroner på nettet. I forklaringen sin sa han at han ikke visst at sykkelen hadde langt høyere effekt enn hva som er lovlig på en elsykkel i Norge.
Statens vegvesen sine undersøkelser viser at sykkelen kan oppnå en hastighet på 108 kilometer i timen på flat mark. Den har en effekt som tilsvarer 7,6 hestekrefter.
Noen av vitnene i rettssaken var bilister som hadde reagert på den råkjørende elsyklisten. En av dem fortalte at han måtte dobbeltsjekke farten på speedometeret sitt, da elsykkelen raste forbi ham. Selv mener bilisten å ha kjørt i 60 kilometer i timen på det tidspunktet.
Trolig tidenes første straffesak av sitt slag
– Klienten min har tatt betenkningstid etter at dommen falt. Vi skal ta en prat i løpet av uka, sier mannens forsvarer, Linn Haug Holm.
Straffesaken er trolig den første av sitt slag i Norge. Politiadvokat Martin Moen sier til NRK at han ikke kjenner til at en elsyklist har havnet i retten før, tiltalt for å ha kjørt en motorvogn.
Politiet har flere ganger tidligere advart om at de oppdager stadig flere trimma elsykler.
Ønsker laserkontroller for elsykler
– Det er nok dessverre flere og flere som velger å trimme elsykkelen sin, sier advokat Camilla Wiermyhr fra advokatfirmaet Wiermyhr, som samarbeider med Syklistenes Landsforbund i spørsmål som handler om jus og sykling.
Hun sier de stadig vekk får henvendelser fra folk som har observert syklister som åpenbart har trimmet elsykkelen sin, og påpeker at skadepotensialet er større ved elsykkeltrimming enn ved mopedtrimming.
– Trimmede mopeder kjører på bilveier, mens trimmede elsykler som regel vil kjøre på gang- og sykkelveier hvor det kun er andre myke trafikanter. Vi ventet lenge på at det skulle smelle. Det kan virkelig gå fryktelig galt, og jeg ser på det som et under at kvinnen i denne saken ikke fikk større skader, sier Wiermyhr.
Advokaten oppfordrer politiet til å komme på banen og ha laserkontroller på de mest utsatte strekningene for å luke ut verstingene.
– Jeg tror dessverre overraskende mange ville blitt tatt, sier advokaten.
Hun håper dommen fra Sør-Trøndelag tingrett kan gjøre elsyklister mer opplyste.
– Jeg håper de både forstår skadepotensialet og de økonomiske konsekvensene det kan få. Forhåpentligvis vil de som har trimmet elsykkelen sin med dette ta til fornuft og tilbakestille den.