– Vi hadde ett kapittel i naturfag rundt det, og det var jo mest anatomi. Og det var egentlig det.
– Jeg synes seksualundervisninga vi har hatt var litt dårlig. Litt om prevensjonsmidler og kjønnssykdommer var så å si det eneste vi hadde. Det burde vært mer fokus på det og hva som kan skje hvis du har sex uten kondom og sånt, sier Sondre Solheim Moen.
Elevene NRK møter i friminuttet på Porsgrunn videregående skole er ikke alene om å etterlyse mer innhold i seksualundervisninga.
– Alarmerende
I en spørreundersøkelse Norstat har gjort for NRK svarer 44 prosent at de er misfornøyde eller svært misfornøyde med seksualundervisningen på skolen. Undersøkelsen er gjort i et representativt utvalg blant 600 jenter og gutter mellom 17 og 24 år.
På spørsmål om seksuell grensesetting eller overgrep/voldtekt har vært tema i seksualundervisningen, svarer 41 prosent i gruppen 17-19 år nei. I den eldste gruppen svarer 57 prosent at dette ikke var tilfelle da de gikk på skolen. Ja-andelen er på henholdsvis 42 og 25 prosent for de to gruppene. Dette er spesifisert i læreplanen til flere fag i både barne- og ungdomsskolen.
– Det er alvorlig og alarmerende, sier Tore Holte Follestad i Sex og Samfunn, Norges største senter for seksuell helse.
Hvert år bidrar de inn i seksualundervisningen i skolen og lærer rundt 6.000 elever om sex og grenser. Follestad mener bedre kursing av lærere, mer om seksualundervisning på lærerstudiet og bedre samarbeid mellom skolen, helsesøster, foreldre og andre må på plass for å unngå misforståelser og dårlige seksuelle holdninger blant barn og unge. Nylig svarte én av fem unge i samme undersøkelse at de har hatt sex uten å ønske det.
– En matematikklærer må ha formell kompetanse for å undervise matematikk, men det samme kravet gjelder dessverre ikke for å gi seksualundervisning til en skoleklasse.
– Skolen må ta ansvar
– Jeg synes det er veldig urovekkende, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.
Regjeringen vil nå gjøre om alle læreplanene i skolen ved å samle alt som har med kropp helse og livsmestring som et eget tema i skolen.
– I tillegg er dette også noe hver enkelt skole må ta ansvar for. Mener man at seksualundervisninga er for dårlig, og at man ikke får undervisning om grensesetting og overgrep som man skal få, så må det bli et tema på skolen.
– Viktig trygghet
Ute i vårsola på skoleplassen i Porsgrunn mener Stine Henriksendet at ung umodenhet må møtes med mer kunnskap.
– Når man er på ungdomsskolen er man ganske umoden.
Simon Andre Rørstad er enig.
– Selve seksualundervisninga er ikke så viktig, men litt om rettigheter, abort og kjønnssykdommer hadde vært veldig greit. Rett og slett for å være trygg i russetida og ungdomstida.