Hopp til innhold

Unge misfornøyde med seksualundervisninga: – Lærer ikke om voldtekt på skolen

PORSGRUNN (NRK) Rundt halvparten av unge sier i en Norstat-undersøkelse at de ikke har lært om voldtekt og seksuell grensesetting i seksualundervisninga på skolen – til tross for at det står i lærerplanen.

Porsgrunn Videregående skole

MISFORNØYD: Vilde Sommer Pøyhønen og Stine Henriksen synes de har lært for lite seksualundervisning på skolen. – Det er viktig at vi blir trygge på seksualitet, sier Henriksen.

Foto: Kurt Inge Dale

– Vi hadde ett kapittel i naturfag rundt det, og det var jo mest anatomi. Og det var egentlig det.

– Jeg synes seksualundervisninga vi har hatt var litt dårlig. Litt om prevensjonsmidler og kjønnssykdommer var så å si det eneste vi hadde. Det burde vært mer fokus på det og hva som kan skje hvis du har sex uten kondom og sånt, sier Sondre Solheim Moen.

Nora Stykket

VIKTIG: – Jeg synes ungdom bør ha mer seksualundervisning for at alle skal være trygge og sikre på hva de holder på med, sier Nora Stykket.

Foto: Kurt Inge Dale

Elevene NRK møter i friminuttet på Porsgrunn videregående skole er ikke alene om å etterlyse mer innhold i seksualundervisninga.

– Alarmerende

I en spørreundersøkelse Norstat har gjort for NRK svarer 44 prosent at de er misfornøyde eller svært misfornøyde med seksualundervisningen på skolen. Undersøkelsen er gjort i et representativt utvalg blant 600 jenter og gutter mellom 17 og 24 år.

På spørsmål om seksuell grensesetting eller overgrep/voldtekt har vært tema i seksualundervisningen, svarer 41 prosent i gruppen 17-19 år nei. I den eldste gruppen svarer 57 prosent at dette ikke var tilfelle da de gikk på skolen. Ja-andelen er på henholdsvis 42 og 25 prosent for de to gruppene. Dette er spesifisert i læreplanen til flere fag i både barne- og ungdomsskolen.

Analysere kjønnsroller i skildringar av seksualitet og forklare skilnaden på ønskt seksuell kontakt og seksuelle overgrep.

Læreplan i samfunnsfag 8.-10. trinn / Utdanningsdirektoatet

– Det er alvorlig og alarmerende, sier Tore Holte Follestad i Sex og Samfunn, Norges største senter for seksuell helse.

Tore Holte Follestad

BEKYMRET: – Elevene er kanskje gode på harde fakta, men dårlig på dette med å si ja eller nei til sex i situasjoner der det er relevant, sier Tore Holte Follestad i Sex og Samfunn, som hjelper skoler med seksualundervisning.

Foto: Marit Gjellan

Hvert år bidrar de inn i seksualundervisningen i skolen og lærer rundt 6.000 elever om sex og grenser. Follestad mener bedre kursing av lærere, mer om seksualundervisning på lærerstudiet og bedre samarbeid mellom skolen, helsesøster, foreldre og andre må på plass for å unngå misforståelser og dårlige seksuelle holdninger blant barn og unge. Nylig svarte én av fem unge i samme undersøkelse at de har hatt sex uten å ønske det.

– En matematikklærer må ha formell kompetanse for å undervise matematikk, men det samme kravet gjelder dessverre ikke for å gi seksualundervisning til en skoleklasse.

Formulere og drøfte problemstillinger knyttet til seksualitet, seksuell orientering, kjønnsidentitet, grensesetting og respekt, seksuelt overførbare sykdommer, prevensjon og abort.

Læreplan i naturfag 8.-10. trinn / Utdanningsdirektoratet

– Skolen må ta ansvar

– Jeg synes det er veldig urovekkende, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Nærbilde av Torbjørn Røe Isaksen

TA ANSVAR: Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen mener hver enkelt skole må passe på at de gir elevene undervisningen de har krev på.

Foto: Lise Åserud / NTB scanpix

Regjeringen vil nå gjøre om alle læreplanene i skolen ved å samle alt som har med kropp helse og livsmestring som et eget tema i skolen.

– I tillegg er dette også noe hver enkelt skole må ta ansvar for. Mener man at seksualundervisninga er for dårlig, og at man ikke får undervisning om grensesetting og overgrep som man skal få, så må det bli et tema på skolen.

Samtale om grensesetting, forståelse og respekt for egen og andres kropp.

Læreplan i samfunnsfag 1.-2. trinn / Utdanningsdirektoratet

– Viktig trygghet

Ute i vårsola på skoleplassen i Porsgrunn mener Stine Henriksendet at ung umodenhet må møtes med mer kunnskap.

Simon André Rørstad

ØNSKER MER: Videregåendeelev Simon André Rørstad sier han hadde en eller to timer seksualundervisning på ungdomsskolen. – Det var litt om kondomer og kjønnssykdommer i naturfag.

Foto: Kurt Inge Dale

– Når man er på ungdomsskolen er man ganske umoden.


Simon Andre Rørstad er enig.

– Selve seksualundervisninga er ikke så viktig, men litt om rettigheter, abort og kjønnssykdommer hadde vært veldig greit. Rett og slett for å være trygg i russetida og ungdomstida.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger