Flyselskapet varslet onsdag flere tusen kunder om at de ville trekke flyseteavgiften på 80 kroner og moms på 8 kroner fra kortet til passasjerer som hadde kjøpt og betalt billettene før 1. juni.
Det er ikke lov, ifølge Forbrukerombudet som sier kundene først må samtykke før flyselskapet trekker avgiften fra kontoen deres.
Etter å ha mottatt brev fra Forbrukerombudet, vil Norwegian nå heller gå for alternative metoder for å kreve inn pengene. Ifølge informasjonssjef Lasse Sandaker Nielsen har ikke selskapet trukket noe ennå.
– Vi har forsøkt å gjøre innbetalingen av denne statlige avgiften så enkel og effekt som mulig for kunden, og jeg tror de fleste forstår at disse pengene havner rett i statskassen og ikke hos Norwegian. Men vi ser nå at det er ulike meninger om hvordan inntjeningen skal gjennomføres. Vi vil se på andre muligheter kunder kan betale avgiften på, for staten skal uansett ha pengene sine, sier Lasse Sandaker Nielsen til NRK.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ: Færre har råd til å reise på ferie
– Må ha samtykke
Forbrukerombudet sa tidligere torsdag at kundene må si ja før Norwegian kan trekke noe som helst.
Planene om direkte kontotrekk har møtt massiv kritikk.
– Vi har bedt Norwegian redegjøre for om de har et slikt samtykke fra kundene. Vi ønsker en forklaring på det og det ganske raskt. Det er et viktig prinsipp at ingen får lov til å gå inn på kontoen din uten at du har sagt ja til det, sier fagdirektør hos Forbrukerombudet Jo Gjedrem.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
– Totalt uakseptabelt
Lars Hoff er en av de som har kjøpt og betalt billetter før 1. juni, og han ble sint da han så beskjeden fra Norwegian om å trekke direkte fra kontoen hans.
– Det likte jeg svært dårlig. Norwegian som et brukersted har ikke anledning til å belaste et kredittkort uten kortinnhavers medvirkning og aksept, så det er totalt uakseptabelt, sier Hoff til NRK.