Det er budskapet fra Helse Nord og pasient- og brukerombudet i Nordland.
Bakgrunnen er signaler fra både SAS og Norwegian om at den nye avgiften kan føre til rutekutt i Nord-Norge. Mandag sa Widerøes informasjonssjef Silje Brandvoll at de vurderer å legge ned flere ruter, og sette fly på bakken.
– Vi har allerede tatt ut to fly og har varslet at vi skal ta ut to til fra årsskiftet. Det er fordi vi ser en etterspørselssvikt etter innføring av denne passasjeravgiften, sa Brandvoll.
Administrerende direktør Lars Vorland i Helse Nord frykter dette kan få konsekvenser for dem, og forteller at flyseteavgiften vil koste dem direkte 10–12 millioner kroner ekstra.
– Men det har vi fått lagt inn i budsjettene, så det skal vi klare med. En større bekymring er hvis flyrutetilbudet blir dårligere. Det vil gå ut over både oss og pasientene, sier Vorland.
Mange av pasientene er passasjerer som benytter ordinære flyruter når de skal til og fra sykehus. Hvis ruter legges ned, kan det by på problemer fordi flere blir nødt til å overnatte. Resultat kan bli store ekstrakostnader.
- Les:
Belastende for eldre og syke
En konsekvens kan bli lengre reisevei for mange pasienter, sier pasient- og brukerombud Inger-Marie Sommerset i Nordland.
– Mange har allerede et stykke å reise bare for å komme seg til flyplassen. Et dårligere rutetilbud kan bli belastende, spesielt for eldre og syke. Vi ser allerede i dag at mange har vanskeligheter med å komme seg hjem etter et sykehusopphold, fordi en ikke rekker siste fly.
Pasienter uten reisefølge kan bli mer avhengig av hjelp fra for eksempel hjemmesykepleien i kommunen for å komme seg til sykehuset, sier Sommerset.
Og hvem er det som skal ta ekstrakostnadene for flere hotellovernattinger, spør hun.
– Konsekvensene kan bli svært uheldige.
- Les også:
Uheldig
Odd Henriksen (H), som sitter i energi- og miljøkomiteen på Stortinget, mener det nå verserer mange spekulasjoner som det er vanskelig å ha noen klar mening om.
– Hvis avgiften resulterer i kutt i rutetilbudet, så er det uheldig. Men foreløpig er det ikke noen ruter som er nedlagt, påpeker han.
– Har man vurdert konsekvensene ved innføring av denne avgiften godt nok?
– Det er ingen hemmelighet at det ikke ble gjort noen utstrakt vurdering av konsekvenser da Stortinget tok beslutningen i forbindelse med budsjettarbeidet i fjor. I ettertid har det vært høring i forbindelse med selve innføringen av avgifta.
– De siste dagene har Widerøe snakket om å kutte ut noen fly. Men vi vet ikke hvor og hvordan dette eventuelt rammer foreløpig. Derfor blir dette vanskelig å kommentere noe mer inngående, sier Henriksen.