Hopp til innhold

TeliaSonera får kjøpe Tele2 med vilkår

Konkurransetilsynet har torsdag godkjent TeliaSoneras oppkjøp av Tele2 og 1 million mobilkunder. Viktige frekvenser måtte selges og avtaler inngås slik at en tredje mobiloperatør kan utvikle seg.

Netcom-butikk, Strømmen storsenter

TeliaSonera eier fra før NetCom og Chess i Norge. Nå overtar de Tele2 Norge, inkludert One Call og MyCall.

Foto: Andreas Sundby / NRK

Fra og med 5. februar er oppkjøpet endelig godkjent for TeliaSonera-konsernet som i Norge er mest kjent for merkevaren NetCom.

1 million norske mobilkunder tas nå over av TeliaSonera.

Den norske virksomheten til Tele2 drev mobiltjenester til norske kunder under merkevarene Tele2, One Call, MyCall og Network Norway. Alle utenom sistnevnte blir nå en del av TeliaSonera-konsernet.

Charlotta Rehmann

Administrerende direktør i TeliaSonera Norge, Charlotta Rehman.

Foto: LIN KVAERNHAUG / TeliaSonera

Allerede i begynnelsen av januar byttet One Call til å bruke NetComs mobilnett og mange kunder reagerte, men TeliaSonera-sjefen mener det er en bra dag.

– Dette er en god dag for norske forbrukere. Nå kan vi endelig konkurrere på likere vilkår med markedslederen og bygge ut 4G mye raskere, sier TeliaSonera-sjef Charlotta Rehman med henvisning til Telenor.

Fra før er kunder av NetCom og Chess i Norge en del av TeliaSoneras virksomhet.

TeliaSonera får likevel ikke med seg de tekniske frekvensene og senderne som driftet Tele 2 Norges eget nett.

Selger frekvenser og basestasjoner

Tele 2 Norge var inntil oppkjøpet den tredje aktøren i det norske mobilmarkedet som hadde egen dekning, i tillegg til Telenor og Netcom/TeliaSonera.

Gjennom underselskapet Network Norway hadde Tele 2 Norge flere tillatelser til å drive mobiltelefoni over 3G-frekvenser.

Disse 3G-frekvensene får ikke TeliaSonera overta. Konkurransetilsynet har vært svært opptatt av at det skal være mulig med et tredje mobilnett i Norge også videre.

Christine B. Meyer, Direktør i Konkurransetilsynet

Konkurransedirektør Christine Meyer godkjenner oppkjøpet etter at TeliaSonera har lovet å gjennomføre en rekke tiltak.

Foto: Marit Hommedal

– Konkurransen om norske mobilkunder skjer først og fremst mellom selskaper med eget mobilnett. Det endelige tilbudet om avhjelpende tiltak fra TeliaSonera gir grunnlag for utvikling av et tredje mobilnett i Norge. Derfor kan vi nå si ja til dette oppkjøpet, sier konkurransedirektør Christine Meyer i en pressemelding torsdag.

ICE blir ny på mobiloperatør

Tiltakene som TeliaSonera har gått med på innebærer at de selger frekvenser for dekning på 3G til aktøren ICE.

Også fysiske basestasjoner og annet teknisk ustyr selges til ICE.

ICE har så langt vært en ren tilbyder av mobilt bredbånd, og startet med slike løsninger på de gamle NMT-frekvensene.

Da 4G ble innført i Norge fikk ICE tilslag på slike tilatelser, men uten GSM eller 3G-frekvenser har de ikke kunnet selge vanlige mobilabonnementer – bare tilbud om mobilt bredbånd.

– De seneste 15 månedene har vi forberedt og posisjonert oss for å gå fra å være en rendyrket leverandør av mobilt bredbånd til å bli Norges tredje største mobiloperatørselskap, sier Eivind Helgaker, administrerende direktør i ICE.

Mobilbasestasjon på tak med Stortinget i bakgrunnen

Mobilselskaper er i dag både tekniske nett som gir dekning med basestasjoner som denne fra Telenor nært Stortinget, og kundebaser med avtale hos selskapet.

Foto: Øyvind Bye Skille / NRK

Bedriftskunder overføres

Konkurransetilsynet varslet 1. desember i fjor at TeliaSoneras overtakelse av Tele2 Norge kunne bli stanset. Tilsynet frykter at fusjonen ville bety høyere priser for mobilkundene i Norge.

Nå godkjennes oppkjøpet etter at flere vilkår er oppfylt.

TeliaSonera selger også rundt 90 000 bedriftskunder hos Network Norway til ICE.

I avtalen inngår de også en roamingavtale med ICE slik at mobilkundene der vil kunne bruke både ICE sitt nett og TeliaSonera/Netcom sitt.

– Konkurransetilsynet har i dialogen med TeliaSonera vært tydelig på at en tredje nettverksoperatør med en viss kundemasse er sentralt for å sikre fortsatt konkurranse, sier avdelingsdirektør Gjermund Nese i Konkurransetilsynet.

Oppkjøpet innebærer en sammenslåing av to av de tre største aktørene innenfor mobiltelefoni, og det nye selskapet vil få en markedsandel på rundt 40 prosent i Norge.

Hovedkonkurrenten Telenor har en markedsandel på over 50 prosent.

AKTUELT NÅ