Det siste halvåret har Foreldreutvalget for barnehager (FUB) blitt kontaktet av 24 foreldre om mobbing og mistrivsel i barnehagen. Det er en tredobling i henvendelser om mobbing sammenliknet med hele 2015.
- LES:
TAR VARE PÅ HVERANDRE: Femåringene i Havnabakken barnehage i Oslo har tre gylne regler som skal motvirke mobbing.
Opplever at barn blir krenket og mobbet
Det er viktig at foreldre og ansatte i barnehagen er gode rollemodeller, sier Skinstad Jansen.
Foto: Fredrik Lauritzen / NRKI 2015 mottok FUB totalt åtte henvendelser fra foreldrekontakter som opplevde mobbing av barn i barnehager. Ofte er det foreldre som opplever at sitt barn er utestengt fra lek.
– Foreldre opplever at barnet deres ikke blir inkludert eller opplever å bli krenket og mobbet i barnehagen, forteller leder i Foreldreutvalget for barnehager Marie Skinstad-Jansen til NRK.
Forskning fra Hele barnet, hele løpet viser at barn helt ned i to årsalderen mobber. Skinstad-Jansen vil se at flere barnehager tar tak i problemet.
– Det vi ser, er at noen barnehager er veldig gode på det. Mens andre barnehager mener at det nærmest ikke eksisterer i sin barnehage, sier Skinstad-Jansen.
– Enkelte barn blir oftere svarteper
Enkelte barn blir holdt utenfor i leken og er mer sårbare enn andre, forteller Ingrid Lund.
Foto: Sigtor Kjetså / NRKProfessor ved Universitet i Agder Ingrid Lund mener den største utfordringen i kampen mot mobbing i barnehager er å endre de ansattes rolle og holdninger i barnehagen.
– Det er faktisk slik at enkelte barn blir oftere svarteper i barnehagen, ikke bare blant barna, men også blant de ansatte. Det er viktig er at barnehagene ser på sin egen praksis og holdninger til det enkelte barn i sin egen barnehage, forteller Lund til NRK.
– Så det er mennesketypene som jobber med barn som er avgjørende?
– Det er holdningene og verdiene som de ansatte tar med seg inn i jobben som er det viktigste, forklarer Lund.
GOD STEMNING: Anton og Even i Havnabakken barnehage på Nordberg i Oslo forteller at de har egne regler mot mobbing. Alle skal leke med alle, ingen skal bruke stygge ord og om noen spør om å være med på leken, skal man svare ja.
Foto: Svein Vestrum Olsson / NRK- LES OGSÅ:
Vil heve kompetansen i barnehagene
Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen vil at kompetansen skal styrkes i norske barnehager.
Foto: Braastad, Audun / NTB scanpixUtdanningsdirektoratet har, på oppdrag fra kunnskapsdepartementet, utarbeidet en kompetansepakke knyttet til læringsmiljø og mobbing i barnehage og skole. Målet er å styrke eieres, barnehagers og skolers kompetanse.
– Vi lanserer nå kunnskapspakker for at barnehagene skal få mulighet til å lære opp de ansatte enda bedre, og det kommer nå i løpet av kort tid. Og så har vi varslet en gjennomgang av hele regelverket i antimobbepolitikken for å styrke barn og unges rettssikkerhet, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.
Han har selv en to år gammel jente som startet i storbarnsavdeling i dag.
– Hverken jeg eller vi som samfunn kan leve med at noen barn blir mobbet i barnehager eller skole, sier Isaksen.
Ingrid Lund tror det trengs mer enn bare kompetanseheving for å få slutt på mobbing i norske barnehager.
– Kompetanseheving i barnehagene trenger vi. Men det er holdningene som trenger å endres. Barnehagene må stille kritiske spørsmål til seg selv, drøfte det med andre og si ifra når ansatte ikke gjør jobben de skal, sier Lund.