Hopp til innhold

Slår ned på reklame av forbrukslån til boligkjøp

Kredittreklame blir stadig mer aggressiv og omfattende, mener Forbrukerombudet. De jobber med å strupe flommen av markedsføring av forbrukslån til boligkjøp.

Norske penger

FORBRUKSLÅN: Forbrukerombudet er bekymret over at mange dynges ned av reklame for forbrukslån. Ombudet tror disse reklamene fører til den kraftige økningen i forbrukslån. Illustrasjonsbilde.

Foto: Kallestad, Gorm / SCANPIX

Forbrukerombudet mener at reklame for forbrukslån blir stadig mer aggressiv og omfattende. De slår nå alarm om gjeldsveksten i Norge.

Forbrukerombud Gry Nergård sier at de også ser en skremmende trend der forbrukslån anbefales og brukes til boligkjøp.

– Vi ser dessverre at forbrukslån markedsføres og brukes som egenkapital når folk skal inn på boligmarkedet, sier Nergård og understreker at de jobber fortløpende med å slå ned på slik kredittreklame.

– Ble en ond sirkel

David Nilsen er en av mange som har latt seg friste av forbrukslån. For noen år siden var gjeldssituasjonen hans så ille at han hadde en forbruksgjeld på nærmere en million kroner.

Etter leilighetskjøp hadde Nilsen kjøpt møbler og diverse med forbrukslån. Han tenkte at feriepenger ville betale ned på forbruksgjelden.

– Men det ble ikke betalt noen regninger med feriepengene. De ble brukt på forbruk igjen, og det hele ble en ond sirkel. Da jeg mistet jobben senere, innså jeg hvor ille det faktisk var, sier Nilsen til NRK.

Tok opp høyt forbrukslån

LITE Å RUTTE MED NÅ: David Nilsen har ikke mye å rutte med nå, fordi han hadde en forbruksgjeld på nesten en million kroner for noen år siden.

Foto: Per Onsheim / NRK

Dynges ned av lånetilbud

Nå har Nilsen kontroll på kortbruken. En frivillig gjeldsordning ble løsningen på hans lånemareritt. Og det har blitt slutt på lånetilbudene som han stadig mottok.

– Det er en av de få fordelene med å ha betalingsanmerkninger, sier han.

Men Forbrukerombudet er bekymret over at mange andre dynges ned av lånetilbudene. Ombudet tror disse reklamene fører til den kraftige økningen i forbrukslån.

– Markedsføringen av forbrukslån er overalt og aggressiv. Selv om vi gjennomfører mange tilsynsaksjoner, er det så mye reklame at vi ikke rekker å få ryddet opp i alt, sier Nergård.

Forbrukerombud Gry Nergård

SKREMMENDE TREND: Forbrukerombud Gry Nergård sier at de ser en skremmende trend der forbrukslån anbefales til boligkjøp. Det er markedsføring ombudet slår ned på.

Foto: Junge, Heiko / NTB scanpix

Vil ha gjeldsregister

Regjeringen mener at flere tiltak må vurderes for å dempe kredittreklame. Samtidig er det mange som etterspør et gjeldsregister – slik at utlånerne får en oppdatert oversikt over hvem som skylder hva i forbrukslån.

Til spørsmålet om hvorfor et slikt register ikke finnes nå, svarer barne- og likestillingsminister Solveig Horne (Frp) at regjeringen jobber med dette nå.

– Forslaget har vært ute på høring. Vi har sett at løsningen om å få på plass et privat gjeldsregister, vil ansvarliggjøre bransjen i større grad. Det er noe som vi jobber med å få ferdig i løpet av kort tid, sier Horne.

AKTUELT NÅ