Hopp til innhold

Slakter nettbrett-forslag i skolen: – Vet ingenting om effekten

Å kjøpe inn 100.000 nettbrett til elever ved norske skoler i stedet for å øke lærertettheten, får flere til å rase.

Arne Krokan, professor i teknologi og komminukasjon ved NTNU, mener regjeringen bør bruke 200 millioner kroner på lesebrett i stedet for å få flere lærere inn i skolen. Det er Svein Sjøberg fra UiO helt uenig i.

En av dem som bokstavelig talt satte kaffen i halsen etter å ha lest teknologiprofessor Arne Krokans kronikk om at regjeringen kaster bort 200 millioner kroner på økt lærertetthet, og at pengene heller bør brukes på 100.000 nettbrett i skolen, er Svein Sjøberg.

Les også: Nettbrett danker ut håndskrift i 1. klasse

Professoren ved Universitetet i Oslo mener utspillet er drøyt, og mener det ikke finnes noen holdepunkter på at nettbrett er et bedre alternativ enn flere lærere.

– Vi vet ingenting om hva vi får for de 100.000 nettbrettene. Det er jo bra for industrien og leverandørene, og de som lager kurs i det, men vi vet ingenting om effekten, sa Sjøberg under Dagsnytt atten torsdag.

Arne Krokan, som til daglig er professor i teknologi og kommunikasjon ved NTNU, skriver i en kronikk i Klassekampen at 200 millioner kroner som KrF har fått gjennomslag til å bruke på å ansette flere barneskolelærere, er bortkastede penger.

I stedet mener han skoleelever bør få nettbrett og at lærere heller kan bli kurset og coachet om digital kompetanse på NTNU for disse pengene.

Krokan tar kritikken med knusende ro.

– Jeg har som mål å bidra til å skape en en bedre skole, og vi må tenke litt annerledes for å få til det. Man har ganske stor effekt av å øke digitaliseringen. I Danmark har man satt inn 500 millioner kroner til økt digitalisering, sier professoren.

AKTUELT NÅ