I statsbudsjettet for 2015 har Kristelig Folkeparti fått gjennomslag for å bruke 200 millioner kroner på å ansette flere barneskolelærere. Målet er å få ned antall elever per klasse for de minste barna. I en kronikk i onsdagens Klassekampen skriver Krokan at han mener dette er bortkastede penger.
– Mindre klasser vil ikke føre til bedre læring
Krokan tar Bærum kommune som eksempel. De har tatt i bruk nettbrett i utvalgte førsteklasser for å se om dette kan føre til bedre læring.
– Lærere som arbeider med iPad til leseopplæring har rapportert at elever før lærte en bokstav per uke, mens de med nettbrett lærer tre til fem bokstaver på den samme tiden, skriver professoren.
Fylkesleder i Utdanningsforbundet, Lisbet Strickert, mener Krokan tenker kortsiktig.
– Å gi hver elev en iPad er ikke en langsiktig løsning, det vil kanskje hjelpe i noen år, men et nettbrett kan ikke erstatte lærere, sier hun til NRK.
Videre skriver Krokan at regjeringens 200-millioners satsing ikke kommer til å øke læringsutbyttet for elevene.
– Det beste som kan skje er at noen få utvalgte lærere vil få et par færre elever i klassene sine. Det vil ikke hjelpe barna.
Strickert på sin side er veldig fornøyd med at det kommer nye årsverk inn i skolen.
– Vi har lenge ønsket større lærertetthet, og vi nærmer oss målet vårt nå, sier hun.
(Artikkelen fortsetter under bildet):
– Læring oppstår i møte med folk
Krokan mener regjeringens satsing er et forsøk på å skåre billige retoriske poeng.
– For 200 millioner kroner kunne vi heller kurset og coachet alle lærere i grunnskolen i digital kompetanse gjennom tilbud som NTNUs kurs smart læring. Gjennom dette kurset har flere hundre lærere fått øynene opp for hvordan digitale tjenester kan endre og forbedre elevenes læreprosesser, skriver han.
Strickert er enig i at man må ha digitale verktøy inn i klasserommet, men at dette ikke kan erstatte lærerens rolle.
– Det skulle bare mangle at et lesebrett er billigere enn en lærer. Med mindre klasser og flere lærere kan elevene få bedre tilpasset undervisning og tettere oppfølging. Læring oppstår i møte med folk, sier Strickert.