SAS får millionbot av Luftfartstilsynet

Luftfartstilsynet gir SAS én million kroner i bot. Selskapet har fortsatt ikke tilbakebetalt alle kundene sine for innstilte fly, slik de er pålagt å gjøre.

SAS mistet nesten ni av ti passasjerer i november på grunn av stigende koronasmitte og reiserestriksjoner.

29000 SAS passasjerer venter fortsatt på å få refundert pengene sine for kansellerte avganger.

Foto: Astri Husø / NRK

Luftfartstilsynet har varslet selskapet om at de nå må betale en million kroner.

Lars Kobberstad, luftfartsdirektør

– Vi er klar over at flyselskapene er i en krevende situasjon, både økonomisk og på annet vis, men vi er også opptatt av at kundene skal få tilbake sine penger sier Kobberstad.

Foto: Luftfartstilsynet

– Selskapet får tvangsmulkt for ikke å ha gjennomført nok refusjoner til kundene innenfor fristen som angis av flypassasjerforordningen, sier Luftfartsdirektør Lars Kobberstad til NRK.

Da koronapandemien kom til Norge og landet ble stengt ned i mars, førte det til mange innstilte flyavganger. Mange hundre tusen kunder hadde krav på tilbakebetaling for billetter. Både køen og ventetiden ble lang for mange.

SAS ble i oktober varslet om at de ville få en million i tvangsmulkt gjeldende fra 1. desember om de ikke har tilbakebetalt alle kravene til kundene. Mange har ventet i flere måneder på penger de ifølge regelverket skal ha etter sju dager.

Frustrert over SAS

Catalina Hagen er en av mange som fortsatt venter på penger fra SAS. Hun er veldig frustrert og sint på selskapet. I juli ble en reise til Stavanger for to først flytta på av SAS. Deretter ble den innstilt av selskapet. Siden har hun ventet på refusjon. Hun har utestående i underkant av 16.000 kroner.

Catalina Hagen

Hagen etterlyste i slutten av juli, pengene sine fra SAS. Men venter fortsatt på nær 16 tusen kroner.

Foto: Privat bilde

– De burde få ut fingeren, få det gjennom – det er 5 måneder siden, sier Hagen til NRK.

Spesielt nå mot jul burde de skjerpe seg mener Hagen. Som tenker på alle som har utestående penger hos SAS og kanskje i tillegg er langtidsledig, permittert eller har mistet inntektene sine.

– Jeg er veldig frustrert. Vi går inn i juletiden nå, det hadde vært fint å ha de pengene. Det er jo MINE penger. Give me my money back, sier hun.

På facebooksiden til SAS er det flere kunder som etterlyser pengene sine fortsatt.

Gitt opp håpet for i år

Hagen er på den ene siden forbanna fordi SAS legger ut masse reklamer for nye reiser, og de er tydeligvis innstilt på å få nye passasjerer til de nye reisene sine, men de klarer ikke å ta vare på de passasjerene de har hatt fra i vår, sommer og til hit.

På den andre siden skjønner hun at dersom det er hundretusener som skal få penger tilbakebetalt så er det litt av en kabal som skal gå opp for dem.

– Men jeg skjønner ikke at det skal ta så lang tid, sier hun.

Er det rett å gi dem bot?

Ja, de er forsinka med levering av varen sin. Alle andre må betale purreavgift – dersom vi ikke betaler regninger og inkassokrav. SAS som har utestående så jækla mye penger hos folk bør bli straffa de også.

Har du håp om å få pengene dine tilbake snart?

– Ikke på den her sida av året, men håper jo at jeg skal få de en gang...

For mange venter fortsatt på penger

Fremdeles er det for mange utestående refusjonskrav hos SAS, mener Luftfartstilsynet. Tvangsmulkten er utstedt basert på status pr. 1 desember.

– Vi er klar over at flyselskapene har gjort en stor innsats med å betale tilbake krav, men vi mener at de burde vært i mål nå, ni måneder etter at covid-19 begynte å føre til kansellerte flyvninger, sier luftfartsdirektør Lars Kobberstad.

Han fortsetter med å si at han forstår at situasjonen er ekstraordinær og at SAS har gjort mye.

– Men etter vår mening kom de for seint i gang og har ikke gjort nok. Og det er fortsatt for mange saker som ikke er behandlet. Vi snakker om ca. 29000 utestående saker for SAS sin del, det er tilsvarende ca 8 prosent av alle de kravene de har mottatt, sier Kobberstad til NRK.

Norwegian oppfyller heller ikke krav

Det er SAS og Norwegian som har hatt klart størst antall refusjonskrav. Norwegian oppfyller heller ikke i tilstrekkelig grad flypassasjerforordningen, og har fortsatt utestående saker.

– Ja, vi har gjort tilsvarende vurdering for Norwegian. Av de totale kravene deres er det fortsatt 4 prosent som er utestående. Vi synes også det er for mye. Og vi har vurdert situasjonen, sier Kobberstad.

Norwegian slipper likevel unna denne gangen.

– Siden 8. desember så har Norwegian vært under denne rekonstruksjonsordningen som følge av den høye gjeldsbelastningen de har og de økonomiske problemene de har. Så de har ikke lov til å utbetale refusjoner som har sin bakgrunn fra før 8. desember. Og da å pålegge Norwegian noe de ikke har lov til å gjennomføre, det blir umulig for oss å gjøre, sier Kobberstad.

Men han oppfordrer også Norwegian til å betale tilbake kundene så fort som mulig.

90 prosent av kanselleringer er refundert

SAS opplyste før helga at det gjenstår totalt cirka 158.000 refusjonssaker for selskapet globalt.

Pressesjef i SAS, John Eckhoff

SAS har gjort det som kan forventes for å unngå tvangsmulkt, skriver Eckhoff til NRK.

Foto: SAS

– Når det gjelder såkalte EU261 saker, der SAS har kansellert, har vi håndtert godt over 90 prosent av disse. Og mener vi mener vi har gjort det som kan forventes av flyselskapet for å imøtekomme Luftfartstilsynet pålegg og dermed unngå tvangsmulkt, skrev John Eckhoff i en e-post til NRK før helga.

Men dette har altså ikke vært nok. I dag kom avgjørelsen fra Luftfartstilsynet. SAS får en tvangsmulkt på en million kroner.

– Vi skal tilbake betale det kundene har krav på

Flyselskapet tar reaksjonen til luftfartstilsynet til etterrettning, og forteller at alle kundene skal få pengene sine tilbake uavhengig av denne tvangsmulkten.

– Vi står fast på at vi skal tilbakebetale det kunden har krav på, så raskt som mulig. Det er det vi har jobbet for nå i mange måneder, sier John Eckhoff, pressesjef i SAS, til NRK i dag.

– Når vil dere være à jour med de refusjonene som dere nå ikke har fått betalt tilbake?

– Per nå er det vanskelig å si. Det har vært en økende takt i antall utbetalinger, så vi nærmer oss kraftig.

– Vil dere klare det før nyttår?

– Det vet jeg ikke.

Videre forteller han at de har kommet i mål med 92 % av de sakene som luftfartstilsynet forventet løst.

Han forklarer at det skyldes at de blant annet har økt antall ansatte som jobber med refusjoner, lansert digitale løsninger både for kunder og ansatte for å øke hastigheten, i tillegg har de de åpnet for autmoatiserte refusjoner for reisebyårene.

Lyspunkt

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger