Frps fylkesledere har i dag blitt hasteinnkalt for å diskutere drivstoffavgiften.
Hjertesaken til Frp er skatter og avgifter, og Venstres hjertesak er klima og miljø. Det skaper problemer når budsjettet for 2017 skal forhandles for siste gang før stortingsvalget. Striden ser ut til å falle på drivstoffavgiften. Blir det dyrere å bruke bil taper Frp en viktig seier, mens Venstre på sin side insisterer på at de som forurenser må betale.
Spørsmålet er hvor mye de vil ofre for å få til et kompromiss med Venstre. Kilder NRK har snakket med sier at Siv Jensen har foreslått å øke drivstoffavgiftene med 40 øre, og senke årsavgiftene med ti prosent.
Årsavgiften er i dag på 3135 kroner. Hvis hele årsavgiften skulle blitt fjernet som Frp har foreslått, må drivstoffavgiften øke med 3 kroner literen hvis man skal kompenserer for tapte inntekter.
- Les også:
- Les også:
Dette vil bensinen din koste
Hvis det blir som Venstre vil, kan literprisen øke med 1 krone. En tank som tar 60 liter vil altså koste 60 kroner mer enn det den gjør i dag. Aftenposten meldte idag at Høyre kan være med på å øke prisen med 50 øre. Er det de som får gjennomslag ved slutten av forhandlingene vil en full tank koste 30 kroner mer.
Altså, full tank koster:
- Venstre-politikk: 60 kroner mer
- Høyre-politikk: 30 kroner mer
- Frp-politikk: 24 kroner mer, men 313 kroner billigere årsavgift.
Forskjellen er ikke stor, mener politisk rådgiver i NAF.
– Det er større forskjell på om du kjøper bensin på en fredag eller søndag, enn om Venstre eller Frps forslag får gjennomslag, sier Susanne Bondevik.
Hun sier at bensinprisene må dobles om det skal ha en effekt. Det sier også en rapport fra Transportøkonomisk institutt. Forslaget som ligger på bordet fra Venstre, løser ikke Norges klimautfordringer, sier eksperter.
- Les mer her: Klimaforslagene er ikke noe til å oppfylle målene
Så lenge det er lavere enn Høyre
Aina Stenersen er en av fylkeslederne som er innkalt til hastemøtet med Siv Jensen. Hun kan være med på å gjøre et kompromiss. Men hvis avgiftene økes, ja da skal Frp i hvert fall øke de mindre enn Høyre.
– Jeg vil at Frp skal legge oss under Høyre og ha lavere skatter og avgifter enn dem, sier Stenersen.
Hun vil ikke si noe om hvor mye lavere, bare at det skal være lavere enn Høyres forslag.
– Partiet har alltid vært opptatt av lavere skatter og avgifter. Det er det vi var tuftet på. Så Venstre må forholde seg til at de samarbeider med et bil-vennlig parti.
Finansdepartementet har anslått hva de ulike forslagene innebærer for statskassa:
- 10 prosent lavere årsavgift betyr 1,8 milliarder mindre inntekter
- 40 øre dyrere dieselpris gir 1,2 milliarder i inntekter
- 40 øre dyrere bensinavgift gir 350 millioner i inntekter