Det er ikke tvil om at luksbutikkene har blitt populære shoppingmål for turistene som kommer til Norge. Ferske tall fra Global Blue Norway viser en stor økning i turisters pengebruk på dyre luksusprodukter og merkevarer.
– Før ville turistene ha fjorder og fjell. Nå er det luksusvarer i Oslo som gjelder, sier Geir Victor Svendsen, daglig leder i Global Blue Norway.
I tillegg til turister fra Kina er det spesielt økning i besøk fra USA, Tyskland, Storbritannia, Frankrike til Oslo i år. Det merkes på salgsstatistikken, og videre på momsrefusjonene Global Blue tilbaketaler til turistene.
- LES OGSÅ: Flere kinesere til Norge
Kjøper luksusgaver til foreldrene
NRK skrev tidligere i år om at luksusbutikker i Norge skaffer seg egne kinesisk-talende ansatte som følge av den kvarte millionen kinesere som var ventet å besøke landet i løpet av sommermånedene.
Spesielt er det i klokkebutikker og veskebutikker bemanningen har blitt tilpasset til den kinesiske turiststrømmen.
Nå viser tall fra Global Blue Norway at det har vært en kraftig omsetningsøkning fra turistenes luksusshopping: Kineserne har handlet for 65 prosent mer i Norge enn de hadde på samme tid i fjor.
Samtidig trakk kineserne kortet langt flere ganger i Norge i år. Det er en økning på 30 prosent i transaksjoner i forhold til fjoråret.
– De flyr inn til Helsinki og København. Derfra tar de en rundreise på en såkalt «four capitals tour», der de shopper fra by til by, sier Svendsen.
Han forteller om en pengesterk generasjon av barn og unge som kjøper rådyre luksusgaver til foreldre og besteforeldre.
– Kineserne styres av en stadig sterkere shoppingkultur. De vil vise verden at de har pengemakt, sier han.
- LES OGSÅ: Kinesere storshopper luksusvarer i Norge
Svak kronekurs og mindre terrorfrykt
Den store økningen i turisters luksushandel i Oslo har flere forklaringer. Svendsen tror det skyldes både lav kronekurs og flere flyavganger.
I tillegg tror han flere velger å feriere i Norge fremfor sydeuropeiske land, grunnet lavere fare for terrorangrep.
– Her er det trygt å feriere og billig å handle, sier Svendsen.
Nå venter han neste inntog med turister fra Spania, Italia og Frankrike, som også er forventet å bruke betydelige summer på luksusvarer.