Hopp til innhold

Rekordhøy pengebruk blant kinesere

Kinesere shopper som aldri før når de drar til Norge på ferie. Ferske tall viser at turister fra Kina har handlet for 65 prosent mer enn de hadde på samme tid i fjor.

Louis Vuitton

HANDLER DYRT: Luksusbutikkene er populære shoppingmål for turister fra Kina. – Før var det fjorder og fjell. Nå er det luksus i hovedstaden som gjelder, sier Geir Victor Svendsen, daglig leder i Global Blue Norway.

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

Det er ikke tvil om at luksbutikkene har blitt populære shoppingmål for turistene som kommer til Norge. Ferske tall fra Global Blue Norway viser en stor økning i turisters pengebruk på dyre luksusprodukter og merkevarer.

Før ville turistene ha fjorder og fjell. Nå er det luksusvarer i Oslo som gjelder, sier Geir Victor Svendsen, daglig leder i Global Blue Norway.

I tillegg til turister fra Kina er det spesielt økning i besøk fra USA, Tyskland, Storbritannia, Frankrike til Oslo i år. Det merkes på salgsstatistikken, og videre på momsrefusjonene Global Blue tilbaketaler til turistene.

Turister i Oslo, Vigelandsparken

VENDER TILBAKE: Etter at kinesiske myndigheter i 2012 ga reiseoperatørene beskjed om å slutte å selge Norge som reisemål, sank antallet kinesiske turiste. Nå vender de tilbake.

Foto: Andersen, Aleksander / NTB scanpix

Kjøper luksusgaver til foreldrene

NRK skrev tidligere i år om at luksusbutikker i Norge skaffer seg egne kinesisk-talende ansatte som følge av den kvarte millionen kinesere som var ventet å besøke landet i løpet av sommermånedene.

Spesielt er det i klokkebutikker og veskebutikker bemanningen har blitt tilpasset til den kinesiske turiststrømmen.

Geir Victor Svendsen

TREKKER FRA: Geir Victor Svendsen hos Global Blue Norway betaler tilbake moms på varer turister har kjøpt.

Foto: Global Blue

Nå viser tall fra Global Blue Norway at det har vært en kraftig omsetningsøkning fra turistenes luksusshopping: Kineserne har handlet for 65 prosent mer i Norge enn de hadde på samme tid i fjor.

Samtidig trakk kineserne kortet langt flere ganger i Norge i år. Det er en økning på 30 prosent i transaksjoner i forhold til fjoråret.

– De flyr inn til Helsinki og København. Derfra tar de en rundreise på en såkalt «four capitals tour», der de shopper fra by til by, sier Svendsen.

Han forteller om en pengesterk generasjon av barn og unge som kjøper rådyre luksusgaver til foreldre og besteforeldre.

– Kineserne styres av en stadig sterkere shoppingkultur. De vil vise verden at de har pengemakt, sier han.

Fei Li Zhonghui jobber hos urmaker Bjerke i Oslo

KUNDESTORM: NRK skrev tidligere i år om luksusbutikker som utvider bemanningen med ansatte som snakker kinensisk. Her er Fei Li Zhonghu hos urmaker Bjerke.

Foto: NRK

Svak kronekurs og mindre terrorfrykt

Den store økningen i turisters luksushandel i Oslo har flere forklaringer. Svendsen tror det skyldes både lav kronekurs og flere flyavganger.

I tillegg tror han flere velger å feriere i Norge fremfor sydeuropeiske land, grunnet lavere fare for terrorangrep.

– Her er det trygt å feriere og billig å handle, sier Svendsen.

Nå venter han neste inntog med turister fra Spania, Italia og Frankrike, som også er forventet å bruke betydelige summer på luksusvarer.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger