– Streiken skaper på kort sikt store problemer for de reisende, og den gir store ringvirkninger i samfunnet. Men kravene fra pilotene har vært umulige for SAS å innfri, sier administrerende direktør Torbjørn Lothe i NHO Luftfart i en pressemelding.
Over 1400 piloter er tatt ut i streik etter at pilotene og flyselskapet ikke ble enige hos Riksmekleren fredag morgen.
- Les:
– Vi råder deg til å ta kontakt med flyselskapet for informasjon og å møte opp på flyplassen, sier leder for forbrukerdialog Pia Cecilie Høst i Forbrukerrådet.
De har laget en egen kalkulator der du kan regne ut hva du har krav på:
Rett på mat og hotell
Her er Forbrukerrådets generelle tips til rammede flypassasjerer:
- Ta kontakt med flyselskapet for informasjon og møt opp på flyplassen.
- Blir flyet innstilt har du rett til å velge mellom å få pengene tilbake for billetten, ombooking, eller å reise på et annet tidspunkt.
- Blir flyet ditt blir forsinket i mer enn fem timer, har du også rett til å velge mellom å få pengene tilbake for billetten, ombooking, eller å reise på et annet tidspunkt
- Du har rett til å bli tatt hånd om, som mat og hotell, mens du venter på flyet skal komme i lufta eller ved ombooking.
- Du har som hovedregel ikke rett på erstatning og du har alltid rett på erstatning for tapt bagasje.
Kan ha krav på erstatning
Hvis de reisende blir forsinket med mer enn tre timer ved ombooking på grunn av streik, har de krav på erstatning, ifølge selskapet Airhelp.
En streik gjennomført av selskapets egne piloter går ikke under betegnelsen «ekstraordinære hendelser» og blir derfor flyselskapets eget ansvar i henhold til EUs passasjerrettighetslover EC-261, opplyser landssjef for Airhelp i Norge, Andreas Hermansson.
– I og med at SAS har valgt å ikke kansellere flygingene mer enn to uker før avgangene, blir selskapet ansvarlig i tilfellene der fly kanselleres eller blir mer enn tre timer forsinket på grunn av streiken. I disse tilfellene har hver passasjer krav på opp til 600 euro i erstatning, sier Hermansson.